Nytt mobilkrig gynnar kunderna

Uppdaterad 2013-05-06 | Publicerad 2013-05-03

I dag lanseras en ny lågprisoperatör

Ett nytt krig har brutit ut mellan mobiloperatörerna.

Men denna gång slåss inte operatörerna med priser som vapen, utan med bättre villkor för kunderna.

I dag gav sig Wallenbergarnas maktbolag Investor in i kampen.

Jacob Wallenberg, styrelseordförande i Investor.

I dag lanseras en ny lågprisoperatör på mobilmarknaden. Hallon, som operatören heter, ska konkurrera med Comviq och Halebop och erbjuder billiga abonnemang till yngre kunder. Bakom Hallon står Tre, där Wallenbergarnas maktbolag Investor äger hälften av bolaget.

Därmed har finansfamiljen på allvar gett sig in i det nya kriget om kunderna på mobilmarknaden. Men denna gång lockar inte operatörerna med pressade priser, utan bättre villkor för kunderna.

Konkurrenten hann före

Hallon skulle lanseras som det första abonnemanget som tagit bort allt krångel. Allt från bindningstider och aktiveringsavgifter till fakturan. I stället kan kunderna anmäla ett kontokort där månadsavgiften dras varje månad.

Chefen för Hallon, Niklas Wilhelmsson, kallar i ett pressmeddelande som planerades till i dag operatören för ”ett Spotify för mobiltelefoni”.

Men tre dagar innan Hallon skulle lanseras läckte uppgifterna ut. Redan i fredags lanserade Comviq sitt nygamla abonnemang ”Comviq fastpris kontokort”, och hann därmed före Hallon med att skrota fakturan.

Ingen bindningstid

Med det nya abonnemanget behövs ingen kreditprövning, utan vem som helst som har ett kontokort kan teckna upp sig.

– Vi har alltid jobbat för att göra det enklare att bli och vara kund, så det känns helt naturligt att vara först med att sänka tröskeln för abonnemang till alla, säger Magnus Larsson, chef för Comviq.

Både Comviq Fastpris och Hallon erbjuder som enda abonnemang på marknaden dessutom kunderna att när som helst säga upp abonnemanget, och innehåller inga aktiveringsavgifter.

Följ ämnen i artikeln