Börsrallyt skapar kaos hos nätmäklarna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-01-04

Den kraftiga omsättningen på aktier i förmiddags har drabbat nätmäklarna. Det har gått trögt att använda deras tjänster.

- Vi har tillsatt flera mäklare vid telefonborden för att kunna hjälpa kunderna den vägen, säger Erik Saers, VD på HQ.se fondkommission.

Reaktionen på att den amerikanska riksbankschefen Alan Greenspan sänkte räntan i går blev väldig. Aktiehandeln sköt i höjden och omsättningen är påtagligt stor. Detta drabbade många av nätmäklarna.

- Svarstiderna har ökat, vilket innebär att det tar längre tid för våra kunder att få upp information på skärmen, exempelvis börskurser och att utföra en köporder. När sådant händer brukar kunderna höra av sig och flera vill istället utföra sina köp- och säljorders via telefon, berättar Erik Saers.

Extra personal kallas in

Av den anledningen har HQ.se på förmiddagen fyllt upp alla mäklarborden till fullo för att kunna ta emot inkommande telefonsamtal. Personal som vanligtvis gör andra sysslor får hoppa in.

- Personal som i vanliga fall arbetar med andra uppgifter, exempelvis administrativa, har också en mäklarutbildning så att de vid sådana här tillfällen kan hoppa in, säger Erik Saers.

Även på Föreningssparbankens internetbank Nettrade så har man känt av den kraftiga handeln.

- Tidvis har datorsystemet gått långsamt, men det är ingen större dramatik, säger Jesper Beggren, presschef på Föreningssparbanken.

SEB hade två kortare driftsstopp under förmiddagen. Enligt Maria Burvall, systemansvarig på SEB, så hade dessa problem inte med den kraftiga handeln att göra.

- Våra system har mycket kapacitet och klarar betydligt större trafik än vad som nu uppstått, säger hon. 

Läs mer

Isaac Pineus

Följ ämnen i artikeln