Osannolikt segerdrag för Arvika

Aftonbladets Markus Larsson om sommarens festivalkrig

Festivalkriget har börjat.

Och redan i rond ett plockar Arvikafestivalen fram en bazooka.

De laddar, siktar och avlossar – Depeche Mode.

Tel Aviv. Istanbul. Olympiastadion i Berlin. München. San Siro i Milano, Stadio Olimpico i Rom ... och sen drar Depeche Mode ut i skogen.

Till lilla Arvika, för att vara exakt. I Värmland.

Ungefär så ser gruppens kommande turné ut. Det är minst sagt en förbluffande bokning. För oavsett vad man tycker om Depeche Mode så tillhör gruppen den globala livescenens elitserie. En division som just nu består av tio eller femton namn, och där varenda artist är en festival i sig.

Det är som att Hultsfred skulle presentera AC/DC på Hawaii-scenen. Eller som att Peace & love skulle lyckas boka U2 eller Coldplay.

Depeche kan, med tanke på sin våldsamt trogna fanbase, sälja ut Stadion i Stockholm som sväljer över 30 000 personer på ett par timmar.

Allt tyder med andra ord på att Arvikafestivalen får utöka områdets kapacitet för att lyckas ta emot syntkungarna från Basildon.

Stora band är dock ingen tvärsäker garanti för att festivalernas biljettförsäljning ska överträffa alla förväntningar och slå huvudet i taket. Men med tanke på att gruppens spelning är turnéns enda i Sverige och att deras musik är lika med Arvikafestivalens själ borde saken vara klar.

Och givetvis sätter det en stor press på konkurrenterna, kanske framförallt på Hultsfred som nästa år arrangeras efter den värmländska syntgothfiestan.

Om festivalsäsongen är ett pokerparti sitter Arvikafestivalen just nu på fyrtal i ess.

Följ ämnen i artikeln