Lekfullt i färg

Publicerad 2014-01-23

Finska Marimekko är i full blom

Som modemärke är det viktigt att ha något unikt. Chanel har sin CC-logga, Burberry sitt rutmönster och finska Marimekko – sitt Unikko.

Det berömda vallmomönstret skapades 1964 av mönsterdesignern Maija Isola, som en protest mot att märkets grundare Armi Ratia deklarerat att Marimekko aldrig skulle göra blommor. Mönstret blev genast en stor succé.

I dag är Unikko märkets mest kända tryck och en symbol för allt Marimekko står för: vågade mönster, starka färger och kreativ frihet.

I år fyller blomman 50 år och det firas stort, bland annat med en jubileumskollektion designad av märkets nya modedesigner Teemu Muurimäki. Sofis mode träffade honom på besök i Stockholm.

Hur tänkte du med jubileumskollektionen?

– Jag ville fånga känslan av lekfullhet som kännetecknar Marimekko, men även tillföra en ny och mer feminin silhuett. Jag ville också göra något nytt med mönstret, så jag klippte ut blommorna och satte dem utanpå plaggen samt lekte med skärningar och veck.

Marimekko grundades 1951 och redan från början var det mönstren som stod i fokus. Plaggen kännetecknas av enkla minimalistiska

former – detaljrikedomen och uttrycket sitter i stället i de färgstarka, grafiska bilderna. Den senaste tiden har dock Marimekko skakats

Teemu Muurimäki.

av plagiatanklagelser och i höstas meddelade märket att de avslutar sitt samarbete med formgivaren Kristina Isola, dotter till skaparen av Unikkoblomman, efter att hon erkänt att hon stulit motivet till mönstret ”Skogsfolk” av en ukrainsk konstnär.

Hur har plagiatskandalen påverkat märket?

– Det kom som en stor chock för oss, säger Marimekkos pr-koordinator Sanna-Kaisa Niikko till Sofis mode.

– Vi frågar alltid designerna om bakgrunden till deras mönster, eftersom det är kul att ha en historia till bilderna, och det kommer vi att

vara noga med att fortsätta göra. Men samtidigt kan vi inte hålla på att ifrågasätta och misstänka vartenda mönster.

Teemu Muurimäki har en lång erfarenhet som designer och innan han tillträdde jobbet på Marimekko arbetade han utomlands i tio år,

i Paris, Milano och Sydney.

– Jag gjorde brudklänningar i haute couture-stil i Paris, i Milano jobbade jag för stora modehus som Armani och Dolce & Gabbana och i Sydney för Carla Zampatti som är Australiens motsvarighet till Armani. Jag flyttade dit med min australiska partner, men när det inte höll ville jag komma tillbaka till Europa. Jag hade inte ens tänkt på att återvända till Finland förrän Marimekko hörde av sig.

Vilken är din relation till märket?

– Som finsk designer är det här det roligaste och mest inspirerande uppdraget jag kan tänka mig! Marimekko har funnits med ända sedan jag var liten. Jag kommer ihåg hur min mamma gick runt i en blus med fruktkorgsmönster, och att jag och min tvillingbror var klädda i likadana randiga Marimekkotröjor.

Hur skiljer sig jobben på de stora italienska modehusen från jobbet i Finland?

– I Italien är du väldigt utbytbar, det är så många designers som vill jobba där att det ögonblick du säger att du inte brinner lika starkt längre är det tack och adjö. Hos Marimekko, som också är ett känt namn och ett stort modehus, är vi mer som en stor familj. Alla älskar det de gör och jag längtar till jobbet varje dag.

Vad utmärker finskt mode?

– Finland ligger mellan öst och väst, mellan Ryssland och Europa. Vi har det färgstarka från öst och det enkla, minimalistiska från Skandinavien. Mode tas ofta på så stort allvar, men i finskt mode finns det mycket lekfullhet och humor. Vi är mer quirky än sydeuropeiskt sexiga och vi är feminina på ett roligt och individualistiskt sätt.

Men den stereotypa bilden av Finland är ju att ni är hårda och bistra, gör dystra filmer, lyssnar på hårdrock och dricker mycket sprit?

– Ja, men det finns en humor i det. Som hårdrocksbandet Lordi med sina masker, eller regissören Mika Kaurismäki som kan verka melankolisk men har en komisk ironi i sina filmer. Och spritdrickandet handlar om att det är så mörkt och hemskt att vi kan lika gärna ta en sup och skratta åt situationen.

Vilka är dina planer för märket i framtiden?

– Marimekko har alltid jobbat med väldigt enkla, geometriska skärningar. Jag vill testa nya galna saker och nya typer av plagg, men fortfarande ha kvar den opretentiösa känslan.

Av alla mönster – vilket är din favorit?

– Just nu är det Unikko – jag kan det så väl och det har alltid funnits där. Jag har till och med specialdesignat en skjorta åt mig själv i Unikko. Kläder är så viktiga för hur vi mår, det jag tar på mig på morgonen kan lyfta hela dagen. Starka mönster och färger gör livet roligare och det

behövs här uppe i Norden.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln