Hur mycket Ruben Östlund finns med i Katja Wiks debutfilm?

Publicerad 2017-02-17

Ur filmen ”Exfrun”.

GÖTEBORG. Varför slutar kvinnor förverkliga sig själva i tvåsamheten? Och hur stort är då det egna ansvaret?

Med debutfilmen ”Exfrun” gör Katja Wik, 29, en djupdykning i ämnet.

– Det har känts som att man inte får ifrågasätta den kvinnliga offerrollen. Men det finns väldigt hög igenkänningsfaktor i det här ämnet, säger Katja Wik.

Ett bevis är att hennes kortfilm ”Offerrollsretorik” vann publikpriset på Göteborgs filmfestival för fyra år sedan. Och när Katja Wik nu i sin första långfilm fördjupar sig i ämnet, sålde biljetterna till alla föreställningar slut direkt på årets upplaga av festivalen.
Låter det allvarligt?
Katja Wik tacklar ämnet med lika delar humor och allvar. Om Flickvännen (Ellen Olaison), Frun (Nina Zanjani) och Exfrun (Maria Sundbom), i olika stadier av relationer. Från förälskelse till skilsmässa.
Hur mycket av dig själv finns det i rollerna?
– Jag tyckte det var intressant att titta på mig själv när jag har varit i relationer. När jag inte var det, var jag stark och mådde bra. När jag var förälskad, handlade alla samtal om män, man blev något man inte ville vara.
– Alla tre rollerna finns i mig. Först trodde jag att jag var Flickvännen. Sedan insåg jag att jag är Frun. Och definitivt Exfrun. Målet med den här filmen är att skapa referenser på beteenden som är begränsade och som saknar framåtrörelse. Att spegla en belägenhet och medvetandegöra den är enligt mig första steget att komma bortom och bli en friare människa.

”Trivs bättre bakom kameran”

Katja Wik växte upp i Stockholm. Båda föräldrarna - Tytte Johnsson och Lars Wik - är skådespelare, men att gå i deras fotspår var aldrig aktuellt.
– Jag skulle aldrig kunna agera i en drabbande film, jag trivs bättre bakom kameran.
En förälskelse fick henne att flytta till Göteborg som 18-åring. Den tog slut, sedan fick hon praktikplats ovh sedan jobb på filmbolaget Plattform, där hon jobbade med casting till Ruben Östlunds filmer.
Sedan blev hon och Ruben ett par, i fem år.
– Men hans och mina åsikter började gå åt olika håll, det fanns massor av saker som inte fungerade.
Hon slutade på Plattform, bildade eget bolag ihop med producenten Marie Kjellson och började jobba med sin egen film, ungefär samtidigt som Ruben Östlund började filma ”Turist”, den film som nästan blev Oscarsnominerad och gjorde honom till en internationellt hyllad regissör.
Då blir man ju nyfiken… i skildringarna av Frun och Exfrun, hur mycket av Ruben finns det i de avsnitten?
– Han brukar ju själv ta del av personer i sin omgivning och använda i sina filmer… Jo, det är klart det finns lite Ruben i filmen, definitivt. Kanske både i maken och i exmaken. Det får du gissa…
Nu när ”Exfrun” har premiär, är Katja Wik redan indragen i ett nytt projekt.
– Jag jobbar jättenära med Anna Odell i hennes nya film. Men allt är jättehemligt, jag får inget säga.