”Ser ut som en servitör på en turistkrog på Mallis”

Uppdaterad 2016-03-13 | Publicerad 2016-03-12

Schlagerreportrarna sätter plus på artisternas kläder

Vi är inga modelejon och följer heller inte trenderna på catwalken i Paris och Milano. Men vi vet vad som krävs för att sticka ut på Melodifestivalens scen.

Därför betygsätter Nöjesbladets schlagerreportrar Tobbe Ek och Frida Söderlund artisternas outfits i Melodifestivalen 2016.

Panetoz ➕➕➕

Tobbe: Panetoz visar att det går att ha spännande skärningar och annorlunda uttryck, samtidigt som man bär kostym i grått, vitt och svart. Väldigt snyggt, men jag hade gärna sett en uppdatering till finalen, eller vad säger du , Frida?

Frida: Jag älskade det i deltävlingen, kände att det var så stiligt att jag inte visste vad. Och ja, det är det fortfarande. Men jag vet inte, nu känns det lite för safe. Så jag håller med om att en uppdatering hade gett det där lilla extra som skulle behövas.

Lisa Ajax ➕➕➕

Frida: Först tänker man att klänningen är jättesnygg, sen börjar man fundera på om den är inte är lite tråkig ändå, sedan tänker man att den faktiskt inte alls passar in i numret och så plötsligt är man förvirrad. Men i slutändan så är det en stabil outfit ändå. Det är cleant och snyggt. Godkänt, men inte så mycket mer.

Tobbe: Eller hur, Frida? Enbart klänningen gör succé på vilken efterfest eller röda matta som helst, men fortsätter att drunkna i toalettpappersdrapperingen på scenen. Och när man stirrat på den ett slag så känns den väldigt mycket isdansprinsessa.

David Lindgren ➕➕

Tobbe: För att vara lack-t-shirt på scenen så känns det här väldigt mycket vardagskläder. Helt ok, men sticker inte ut tillräckligt. Jag saknar kostymdansar-David. Det var liksom hans grej.

Frida: Alltså, jag fattar grejen. Det här är David. David på en måndag, tisdag, onsdag, torsdag, och så vidare. Men i Melodifestivalen? Kunde vi inte ha spexat till det lite mer iallafall?

SaRaha ➕➕➕➕

Tobbe: Lejonkungen får barn med Shakira och resultatet blir i det närmast perfekta scenkläder till den här låten. Men de hade kunnat leka till outfiten ännu mer till finalen, gått helt crazy i de afrikanska mönstren.

Frida: Det här är Beyoncé på safari, jag rådiggar det. För mig hade det blivit en klar femma om sminket och skorna hade varit i samma anda. Det är som att hon inte riktigt vågat hela, hela vägen.

Oscar Zia ➕➕

Frida: Zia goes James Dean. Jag älskar när det blir stilrent utan att det känns som en servitör på en charterkrog eller ett malplacerat försök att vara "vuxen" alá  kavaj. Det är modernt och perfekt för numret! Men Tobbe, jag antar att det för dig inte är mer än ett par svarta byxor och en svart t-shirt?

Tobbe: Oscar slarvade bort sina scenkläder från deltävlingen och tvingades sy upp nya. Hurra, tänkte jag, men glädjen blev kort. Det är precis samma svarta kostymbyxor och t-shirt som innan. Vadå sy upp? Det där kunde du lika gärna köpt på Dressman. Sorry Frida, men jag köper inte dina argument.

Ace Wilder ➕➕➕

Tobbe: Den här bröstskölden i glitterbrons och de lätt blingade haremsbyxorna ger Ace street-stil precis rätt touch för att höja det till Melodifestivalkänsla, eller hur Frida?

Frida: Jag älskar att Ace alltid matchar sin attityd! Precis som förra gången väljer hon kläder från Beyond retro och mixar streetstyle med fest. Jag ska erkänna att paljetterna överraskade mig, hon känns ju inte som en paljett-tjej, men tack för det – toppen är verkligen on point!

Robin Bengtsson ➕➕

Frida: Jag saknar någonting! Ett skärp? En knapp uppknäppt? En svart skjorta istället? Jag vet inte. Det känns inte riktigt rätt.

Tobbe: Jag håller med, varför vill någon se ut som en servitör från valfri turistkrog på Mallis? Robin räknar med att blicken räcker, men nu är det final, skärpning!

Molly ➕➕➕

Tobbe: Mollys helvita med långbyxor lyfter numret betydligt mer än hennes isblå draperingar i deltävlingen, men jag saknar fortfarande ett riktigt umpf på scenen. Jag gillar det här, men jag älskar det inte. Är du såld, Frida?

Frida: Nej... det känns lite vardagligt. Jag röstade ju så hårt på att få en liknande topp till kjolen förra veckan. Det hade fått mig att applådera och buga och det vette tusan allt. Molly kan bättre, även om det är snyggt.

Boris René ➕➕➕➕

Frida: Jag var helt såld på den förra outfiten och kände först ett uns av besvikelse när det visade sig att han bytt. Men den besvikelsen var kortvarig! Den här vita är så sjukt snygg och fräsch att det får Boris att glänsa ännu mer än innan, om det ens är möjligt!

Tobbe: Ja, Boris överträffar sig själv när han byter sin vinrödrandiga mot helvit kostym i samma skräddade stil, med för korta byxor och strumplösa fötter. Med hatten bildar han dessutom en unik silhuett på scenen.

Frans ➕

Tobbe: Någon: ”Det är final, Frans! Hallå, vakna, är du vaken, Frans? Det är dags nu!”

Frans: ”Va, jag? Var är jag? Vad händer?”

Någon:  ”Du ska in på scenen nu!”

Frida: Ja, det här är Frans. Såhär brukar han klä sig. Det var det. Slut på meddelande.

Wiktoria Johansson ➕➕➕➕

Tobbe: Wiktoria har uppdaterat till en betydligt snyggare catsuit i helvitt. Nu blir det här hett även när 3D-mappingen inte längre är bärande.

Frida: Now we're talking! Det här är en superkvinna-outfit av råge! Det beiga har blivit vitt och det skapar en svinsnygg fantasykänsla. Heja!

Samir & Viktor ➕➕➕

Frida: Jag vet inte varför jag känner såhär, men jag känner mig typ stolt över att de har så snygga kläder på sig... Jag är nog lite chockad? Det här är så vuxet och snyggt.

Tobbe: Hahaha, ja jag blir först förvånad när S&V kommer ut på scenen i sina typ snyggaste scenkläder, och ser riktigt propra ut i jackor och långa, snyggt skurna t-shirts. Sen urartar det, när de här sköna penntrollen klär av sig plagg efter plagg och till slut sliter av sig byxorna och visar upp färgglada badshorts. Kul. Och ändå barnvänligt.