”Vi gör ju som reklamen vill: Vi köper drömmen”

Zandra Lundberg: Stora företag jobbar hårt för att berätta att vi inte duger som vi är

Tänk dig en tjej som står och väntar på bussen.

Runt omkring henne står fem personer som plötsligt tilltalar henne: ”vad tjocka lår du har”, ”du är ju inte normal”,

”vad misslyckad du är som inte har någon pojkvän”, ”vad dålig hy du har”, ”app, app om du vill vara fin borde du

verkligen inte äta den där chokladbiten”.

Det vore ju absurt.

De här människorna hade ansetts skvatt galna. Det är inte okej att tilltala en ung tjej på det viset.

Ändå är det vad reklamen gör. Varje dag. Några få företag kämpar mot strömmen, men de stora företagen, de som sitter på mest pengar, jobbar fortfarande hårt för att berätta att vi inte duger som vi är.

Att kvinnor borde vara smalare och gärna underordna sig bredaxlade män.

Galet nog talar mycket reklam fortfarande – år 2014 (!) – om att kvinnor ska se ut på ett visst sätt, att män ska se ut på ett visst sätt och att relationen mellan dem ska se ut på ett visst sätt.

Det, DET om något, är skvatt galet.

På de stora företagen finns en stor medvetenhet om vad som säljer.

Säg att det råkar vara smal, blond, ung, tjej som säljer produkten bäst. Då vet de att en kraftig trebarnsmamma med frissigt hår inte säljer lika bra. Därför kan de också slå ifrån sig: Det är ju ni som köper! Det är ju ni som är sexistiska, könsdiskriminerade, objektifierande idioter, vi ger er bara vad ni vill ha!

Det är inte konstigt att det blir så. Vi vill, gravt förenklat, göra det som reklam under många årtionden lockat oss till att göra: köpa drömmen. Köpa oss lite snyggare, smalare, mer populära, mer harmoniska, mer självsäkra.

Eftersom vi överlag mår rätt kasst och känner oss otillräckliga så är det rätt praktiskt att köpa ett par brallor för 299 spänn och hoppas på att coolheten från tjejen i reklamen spiller över på en själv.

En omvälvande förändring måste börja antingen hos företagen eller hos konsumenterna. Men företagen vill fortsätta tjäna pengar oavsett om de gör det på sexistisk reklam eller inte. Och större delen av konsumenterna vill köpa sig till ”bättre” människor, sexistisk reklam eller inte.

Där är vi i dag. Någonting behöver göras.

Kan det vara avskräckande varningstexter i kollektivtrafiken som får till en förändring?

Knappast över en natt.

Men varje litet steg är en bit på vägen.

Zandras zuper

Podcasttorka är inte att ­leka med. Därför blev jag väldigt glad när jag hittade ”Lyckopodden” med Bianca och Leone. Temat är kvinnors hälsa och välmående. Ämnet i första avsnittet är destruktiva relationer. En riktig ljudfest för örona!

Zandras znark

Ibland känns det som ett straff att vara med smartphone. Jag börjar verkligen bli less på den där lilla macka­pären som tar större och större del av mitt liv och i samma takt sänker livskvaliteten. Samtidigt har den ju onekligen många funktioner jag ­inte vill leva utan. På tal om destruktiva relationer ...

Följ ämnen i artikeln