Galna mönster kännetecknar spanska modehuset Desigual

Uppdaterad 2014-06-05 | Publicerad 2014-06-04

Den glada spanjoren firar 30 år

Glädje, livfullhet och origina­litet – det är några av led­orden för det spanska klädmärket Desigual. När de visade sin senaste kollektion på modeveckan i New York dansade modellerna fram på catwalken och fick modepublikens stenansikten att spricka upp i leenden. Desigual väcker känslor, men inte enbart positiva sådana. I alla fall i Sverige.

I år fyller Desigual 30 år. Men det är en ungdomlig 30-åring vi ser, en som anordnar kyssfester och nakenpartyn. Desiguals reklamkampanj ”Kom in naken, gå ut påklädd” har fått folk världen över att gå ut i småbyxorna mitt på blanka dagen i hopp om att få en gratis outfit, och för några år sedan arrangerade företaget en ”Kiss Tour” som bjöd på fest, dans och hångel i Paris, London, Berlin och Madrid.

För oss svenskar är Desigual en rätt ny bekantskap. Märket fick sin första egna butik i Sverige för fyra år sedan. Före dess var det mest en semesterflört som vi föll för på resan till Barcelona eller festade med på Ibiza.

Och det var just på den soldränkta partyön, som märket grundades. I början av 80-talet tillbringade den 20-årige schweizaren Thomas Meyer sina somrar på Ibiza, där han sålde egentryckta t-shirts. En dag kom han över ett stort lager gamla jeans och fick idén att klippa sönder dem och göra jackor av bitarna.

De blev genast en stor succé och Thomas Meyer behövde ett namn till sitt klädmärke. Vännen och filmregissören Isabel Coixet, som på den tiden jobbade på en reklambyrå, kom på ordet ”Desigual” (som betyder ojämn) följt av sloganen ”It’s not the same”. Året därefter lanserade Thomas Meyer sin första kollektion och året därpå öppnades den första Desigualbutiken, på Ibiza.

Här hade vi kunnat säga att resten är en riktig solskenshistoria. Men det har inte bara varit medvind. På sin resa har Desigual fått rida igenom en del hårda stormar – i slutet av 80-talet var företaget nära konkurs och under 90-talet kämpade de med problem med exportförsäljningen.

Det är först på 2000-talet som allt har gått som på räls och företaget har växt i raketfart. I dag finns märket i 109 länder, har en omsättning på 7,4 miljarder kronor och planerar att växla upp ytterligare.

Målet är att Desigual ska bli dubbelt så stort inom fyra år, dubbla omsättningen och öppna 100 nya egna butiker per år de närmaste tre åren.

Adriana Lima på catwalken för Desigual. Hon är en av märkets ambassadörer.

Men hur fungerar märkets färgstarka graffitiprints och galna mönstercollage i Sverige – ett land som älskar sitt svarta, minimalistiska mode och mörka melankoli? Bra tydligen. Sedan den första Desigualbutiken öppnade här har sex nya kommit till.

Med det sagt så är det klart att det finns kritiker. Vissa ser det där med färgglada kläder som semester­flörten som var underhållande på partyresan, men på hemma­plan känns överdrivet högljudd. Eller förknippar allt som har med färg och mönster att göra med stereotypen kulturtant, tramsiga barnkläder eller föräldrarnas töntiga hippiemode.

Men de kritikerna kan nog grundaren Thomas Meyer, som startade sitt klädmärke med visionen att skapa ”kläder som ger positiva känslor”, leva med medan han skrattar sig hela vägen till banken. Han har nämligen blivit miljardär på sina gamla överblivna jeans.  

Kanske hittar du ett nytt Desigual-plagg att klicka hem i plocket nedan?   

ANNONS

Följ ämnen i artikeln