SVT:s uppläxning – efter stormen mot Samirs tröjslarv

Publicerad 2016-03-11

Badran om kritiken: ”Jag har fått skit av alla”

Anmälningarna haglade in efter Samir Badrans tröjslarv.

Under veckan har SVT informerat artisten noggrant om kanalens stränga regler.

”SVT ser allvarligt på detta”, skriver tävlingens projektledare Anette Helenius.

Samir Badrans reklamslarv kan bli dyrt för SVT.

Under förra veckans Andra chansen visade artisten upp en logotyp på sina blottade kalsonger, och svidade sedan om till en tröja med reklamtryck, något som vid en fällning riskerar att kosta kanalen 50 000 kronor.

Och reaktionerna har inte låtit vänta på sig. 14 anmälningar har kommit in till Granskningsnämnden för radio och tv.

”Reklam på public service TV är väl förbjudet om jag inte har helt fel, och är INGET jag ska behöva se som licensbetalare. Den dagen vi börjar med reklam-TV bör även licensen tas bort enligt min mening”, skriver en av anmälarna.

SVT ska redan innan förra veckans sändning ha varnat Samir Badran via hans skivbolag, något som Samir Badran säger sig vara ovetandes om.

Efter programmet var Melodifestivalens projektledare Anette Helenius kritisk. Sedan de följande anmälningarna skärper hon kritiken ytterligare, och har informerat artisterna noggrant om vilka regler som gäller.

”SVT ser allvarligt på detta. Vi har pratat med alla inblandade och är överens om att det inte får inträffa igen vare sig på scenen eller i green room”, skriver hon i ett sms.