Festivaler skär ner i budgetar efter tufft år

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-03-21

Lars Winnerbäck, Jay-Z, Hästpojken och Aerosmith spelar i Sverige i sommar. Obs. Bilden är ett montage.

De senaste åren har flera av Sveriges musikfestivaler kantats av dålig ekonomi.

– Det bor inte så många i Sverige och festivalerna tar besökare av varandra, säger Storsjöyrans vd Lars Sillrén.

Kombinationen lågkonjunktur, höjda artistkostnader och konkurrens mellan de många sommarfestivalerna gör att många arrangörer kämpar i motvind.

Tuff sponsormarknad

– Sponsormarknaden har också varit väldigt tuff på grund av lågkonjunkturen, säger Patric Hammar, vd på Peace & Love

Musikbranschen som förr fick sina största intäkter från skivförsäljningen, tjänar nu sina pengar främst på liveframträdanden. Festivalarrangörerna är överens om att artistkostnaderna har skjutit i höjden. Samtidigt gynnar turnéernas uppsving festivalerna.

– Nu måste artisterna leverera på scen för att skapa fans. Förr var turnéerna inte lika viktiga, säger Putte Svensson som sitter i projektgruppen för Hultsfredsfestivalen.

”En fördel”

Festivalarrangörerna sticker inte under stol med att de känner av konkurrensen från de andra festivalerna.

– Det bor inte så många i Sverige och festivalerna tar besökare av varandra, säger Storsjöyrans vdLars Sillrén.

Arrangörerna av Hultsfredsfestivalen och Peace & Love ser emellertid inte konkurrensen som enbart negativ.

– Det en fördel med ett festivaltätt land, folk lär sig att gå på festival. De blir nyfikna och besöker fler, säger Putte Svensson från Hultsfredsfestivalen.

Efter förra årets ekonomiska bakslag har både Hultsfredsfestivalen och Peace & Love sanerat sina budgetar.

Växtvärk

– Vi har sett över våra kostnader på alla sätt vi kan. Det känns stabilt inför framtiden, säger Putte Svensson från Hultsfredsfestivalen.

– Vi led av växtvärk förra året vilket gav en massa engångskostnader som vi slipper i år, säger Patric Hammar, festivalchef på Peace & Love.

ANNONS