”Hon var en underbar kvinna”

Publicerad 2013-09-12

Hans Alfredson om vännen och kollegan Monica Zetterlund

Svensk humors gudfader Hans Alfredson, 82, har så gott som slutat att ge intervjuer. Han tycker att han har gjort och sagt tillräckligt. Men han gör ett sällsynt undantag. För att berätta för Aftonbladet Story om sin vän Monica Zetterlund.

– Hon var en underbar kvinna, säger han.

”HON FICK VARA FRÄCK OCH ROLIG” Hasse Alfredson var Monica Zetterlunds vän och medarbetare. Tillsammans gjorde de en rad föreställningar och filmer.

Hans Alfredson tar emot mig i sitt lilla hus på Lidingö iklädd manchesterbyxor med randiga hängslen, uppkavlade skjortärmar och en färgglad slips. Höger arm ligger i en mitella och vänsterhanden greppar en käpp efter att han har ramlat och slagit sig.

Det är drygt 50 år sedan han först mötte Monica Zetterlund. Då var hon på väg att bli en omhuldad jazzdrottning och han tog sina allra första steg inom revybranschen tillsammans med en före detta underhållningschef för Sveriges Radio, en viss Tage Danielsson.

Förstklassig komiker

Att hon, mitt i en karriärvirvelvind som fört henne till London, New York och rakt in i Sveriges folkparkshjärta, skulle ta risken att bli revyartist – i samarbete med en okänd humorduo – var minst sagt oväntat.

Att hon var en förstklassig komiker var det nog heller ingen som trodde.

Utom Hasse och Tage. De bad henne ”ta en chans”.

– Hon hade ju vissa besvärligheter. Personliga besvärligheter. Hon hade olika förälskelser och så där och sen hade hon också något problem med alkohol ibland.

Hur märkte ni av det?

– Vi kunde väl märka det ibland. Men en som var till stor hjälp för henne var Tage. Han tog hand om henne som en pappa om sin dotter, kan man säga.

När Monica Zetterlund lämnade ”Gröna hund” fick hon ett rekommendationsbrev som Hasse och Tage hade skrivit. En text som var henne så kär att hon lät rama in den.

– Nu ska jag be att få, med min skolade röst, läsa upp detta betyget. ”Betyg” står det överst, säger Hans Alfredson och rättar till glasögonen.

Läs hela intervjun med Hans Alfredson och mycket mer i Story