6 minuter - sen tomt på galgarna

Uppdaterad 2012-03-09 | Publicerad 2012-03-08

Maximal rusning efter H&Ms designsamarbete med Marni

Det tog inte med än 6 minuter sen var det bara tomma galgar kvar. H&Ms senaste designsamarbete med italienska Marni tog slut i ett nafs. Nu är det auktionssajter på nätet som gäller för dem som missade att köa.

- Jag har köat i ungefär 40 minuter och är på jakt efter en skjorta ur herrkollektionen, säger Håkan Pettersson som var en av de som varit ute i tid och hamnade nästan först i kön.

Utanför H&Ms butik på Drottninggatan i Stockholm ringlade kön lång, lång och när dörrarna öppnade för shoppingsugna Marni-älskare rusade folk in och det dröjde inte många sekunder innan man insåg att plaggen nog inte skulle räcka länge.

Populär kollektion

– Det är roligt att vara här och möta kunderna, det verkar som att det här är en kollektion som passar skandinaver och den är också väldigt vårig. Det märks att den är populär, även kollegor och mina egna vänner skulle för första gången hit och köa, det är jätteroligt, säger Margareta van den Bosch, kreativ rådgivare och ansvarig för att ta fram designsamarbeten på H&M.

Butikerna tömdes rekordsnabbt och på webben var det svårt att komma fram på grund av överbelastning. I kassakön väntar Fiona Yu från USA.

– Jag är här på semester men jag visste att den här kollektionen skulle släppas idag så jag stod i kö en halvtimma, jag älskar både H&M och Marni så den här kollektionen är perfekt för mig och jag hade tur att hitta den skjorta jag ville ha. Det är så himla dyrt med Marni annars, säger hon.

Direkt till Tradera

Men det är inte alla som köper plaggen för att de älskar designen, vissa ser chansen att tjäna pengar på den stora efterfrågan. Samma kväll som kollektionen släpptes fanns det över 80 auktioner med Marni för H&M på Tradera. Även på Blocket ligger annonserna på rad.

På H&M är de medvetna om problemet med andrahandsförsäljning och har därför en begränsning på ett plagg per färg och storlek per kund, både i butik och online.

– Tanken med våra samarbeten är att erbjuda designkollektioner till H&M-priser. Vi vill visa att mode inte behöver vara dyrt. Och då är det så klart tråkigt när folk inte köper kläderna för att använda dem utan för att sälja dem vidare till ett högre pris, säger Charlotta Nemlin, pressinformatör på H&M.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln