Biljettsläppen är helt ruttna

Nu måste arrangörerna ta tillbaka kontrollen

metallica-fans köar i dagar Utanför Globen i Stockholm hade folk köat sedan i fredags för att få tag på de åtråvärda Metallica-biljetterna som släpptes i går morse. Men fansen har ofta inte en chans – på bara några minuter är biljetterna slut och de stora vinnarna är företag som sedan säljer vidare till betydligt högre pris.

Det är ruttet och löjeväckande.

Vartenda biljettsläpp till stora konserter med utländska superstjärnor är numera en fars.

Och det fula ockersystemet hotar den svenska livescenens trovärdighet.

Fick du tag på några biljetter i går morse?

När det gäller konserter med internationella tungviktare blir svaret allt oftare nej. Absolut inte. Inte en chans. Tyvärr.

Problemet är mest akut när giganter som Metallica och AC/DC och Iron Maiden väljer att spela på mellanstora arenor i stället för jättescener som Ullevi i Göteborg eller Stadion i Stockholm.

Då är fansen chanslösa.

Tävlingen om biljetter som säljs till ordinarie pris är ofta över innan de öppnar datorn eller ställer sig i kön.

De hinner inte ens skrika ”vad i helvete?”.

Men att en konsert säljer slut på några minuter är inte bara ett mått på artisternas popularitet längre.

Det är snarare ett bevis på att skrupelfria ockerföretag blivit mer effektiva och organiserade.

Med hjälp av olika metoder lyckas de hela tiden boka upp hundratals biljetter som de sedan säljer vidare till orimliga överpriser.

Livescenen kommer nog aldrig att kunna städa bort biljetthajarna. De bor och förökar sig i miljöer där tillgången är mindre än efterfrågan.

Däremot borde det gå att minska deras inflytande och makt.

Frågan är bara hur?

Försöket med att köparens namn stod på biljetterna och där det krävdes legitimation i dörren när Bruce Springsteen och Rolling Stones spelade i Sverige för några år sen blev väldigt krångligt för konsumenterna.

Och ett begränsat antal återförsäljare riskerar att drabba landsorten.

Men livescenens främsta aktörer – biljettleverantören Ticnet och konsertarrangören Live Nation – måste försöka att få en större kontroll över biljettflödet. Både på nätet och i biljettluckorna.

Annars kommer de stora stjärnornas Sverige-besök fortsätta att vara ett skämt där fansen förlorar och hajarna simmar lugnt.

Följ ämnen i artikeln