Skaffa nya sexiga S-kurvan

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-12

Glöm size zero! Nu är det ett nytt, hälsosammare kroppsideal som gäller.

Glansdagarna för mini­storleken size zero är förbi. Att likt Victoria Beckham och Nicole Richie kunna pressa in sig i kläder som är lagom för en normalbyggd åttaåring har aldrig varit något att sträva efter – och äntligen tycks även ­Hollywood ha fattat det.

”För mig är ”skinny” en jeansmodell och inget ideal jag vill eftersträva, säger Kim Kardashian.

Nu omfamnar både modebranschen och kändisvärlden ett nytt ideal: size hero, eller S-­formen som den också ­kallas. Som namnet antyder syftar det på en kropp som är formad som ett S – en sund och vältränad figur som ändå har kvar sina kvinnliga former med rumpa och byst.

Kate Winslet, som länge strålat på röda mattan, visar upp ett utmärkt exempel på den nya kroppsformen. Till skillnad från många andra Hollywood­stjärnor har hon konstant kämpat för ett mer naturligt kroppsideal i filmvärlden och slagit bakut när tidningar envisats med att retuschera bort hennes kurvor.

– Jag är en normal kvinna och jag har ingen önskan att ändra min kropp även om jag fött två barn, sa hon nyligen i en intervju med Oprah Winfrey, och berättade att hon bannlyst alla skvaller- och modetidningar från sitt hem för att ­hennes dotter inte ska få fel­aktiga skönhetsideal.

Stolt över kurvor

Även yngre stjärnor som ­tidigare späkt sina kroppar till magra streck hakar på den nya trenden. Såväl Christina ­Aguilera som Jessica Simpson och Britney Spears – som tidigare gjorde över 500 situps om dagen – visar nu stolt upp sina nya, sunda kurvor.

Modebranschen vill inte vara sämre. I Milano förbjöds häromåret modeller med ett BMI lägre än 18 att delta i mode­visningar och designern Giorgio Armani uppmanade personligen alla att ta avstånd från att ha size zero-modeller på catwalken.

Kampen mot modeindustrins sjuka ideal har också blivit en hjärtefråga för designern Diane von Furstenberg, som sedan 2006 leder organisationen CFDA (Council of fahsion designers of America). Inom ramen för CFDA health initative arbetar hon för att modeller med uppenbara ätstörningar ska få professionell hjälp, att alla modeller ska ha fyllt 16 år samt att modevisningarnas backstageområden töms på cigaretter och alkohol och ersätts med näringsrik mat, snacks och vatten.

Trend på allvar

Samtidigt har modevärldens nya älskling, supermodellen Lara Stone, gjort sig ett namn just för att hon har både rumpa, bröst och kurvor. Under det senaste halvåret har hon varit modell för de flesta stora modehus, prytt hundratals tidningsomslag och tillägnats hela franska Vogues februarinummer. Att magasinet, som i branschen anses vara extremt prestigefyllt, väljer att använda Lara Stone i numrets samtliga modereportage är en stark indikation på att modevärlden på allvar tagit till sig den nya trenden.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln