Fredagsintervjun: Pernilla Rönnberg

Uppdaterad 2014-07-08 | Publicerad 2014-07-03

Hennes produkter älskas av kändisar, hyllas av Vogue och utklassade nyligen sina konkurrenter på Elle Beauty Awards. Dessutom är de ekologiska.

– Att inte tänka på miljö och etik känns omodernt och bakåtsträvande – alla företag borde ta sitt ansvar, säger Pernilla Rönnberg, grundare av det svenska hudvårdsmärket Estelle & Thild.

Det finns en bild av ekologisk hudvård som lite trist, lite basic och inte lika effektiv som vanliga produkter. Men det stämmer inte. Dagens ekologiska krämer är långt ifrån att smeta yoghurt och havregryn i ansiktet – det är avancerade produkter med nya innovativa ingredienser och massor av forskning bakom.

I dag kan man både försköna och föryngra sig ekologiskt. Pernilla Rönnberg vill med sitt märke Estelle & Thild, som hon startade 2009, visa att ekokrämer är lika effektiva som alla laboratorieframställda kemikalier med långa komplicerade namn. Theyouway ringde upp henne för att höra mer om ekomärket som kombinerar hjärta och hjärna.

Vem är du?

– Jag är en tvåbarnsmamma och entreprenör som har en stor passion för det jag gör.

Estelle & Thild är uppkallat efter dina döttrar – på vilket sätt inspirerade de till företaget?

– När man får barn så får man andra värderingar. Man börjar tänka på nästa generation, vad man lämnar efter sig, och börjar ta mer ansvar för vad man använder och stoppar i sig. Jag upptäckte att det inte fanns några bra ekologiska hudvårdsprodukter för barn och eftersom jag hade jobbat med hudvård tidigare och kunde branschen kändes det naturligt att starta eget. Jag började med barnprodukter, men nu är det hudvård för vuxna som är den största delen.

Vad tycker de själva om produkterna?

– De tycker att det är väldigt roligt att se sina namn ute i butikerna. Och nu när de blivit lite äldre och förstår vad det är jag gör så kan de komma med åsikter om hur förpackningarna ser ut och förslag på produkter som jag borde ta fram.

Vad fick du för respons när du startade?

– Väldigt bra redan från början. Jag kom in på stora kedjor och apotek direkt och det är den största utmaningen – att få ut produkterna. Min strategi har varit att vara tillgänglig både vad gäller försäljningsställen och priser.

Hur tänker du kring ingredienser?

– Det är ett litet detektivarbete att hitta nya ingredienser. Vi försöker vara innovativa och ligga i framkant och hänga med i de senaste trenderna och forskningen. Idén är att vi ska vara lika effektiva som vanliga produkter. Vi är den nya generationen ekologisk hudvård som kombinerar det bästa av två världar. I dag finns det väldigt många spännande naturliga ämnen som inte fanns förr. I vår antiage-serie använder vi till exempel en marin mikroalg som är supereffektiv.

Hur testar ni vad som funkar?

– Vi skickar produkterna till ett institut i Tyskland som arbetar speciellt med sådana tester. Vår Biocalm serie är till exempel allergitestad där nyligen. Studierna görs av hudläkare på personer med extra känslig hudtyp, alltså inga djurtester.

Vad finns det för faror med kemikalierna som finns i vanliga hudprodukter?

– Jag vill inte säga att andra produkter är farliga, det är snarare så att de kanske inte gör någonting alls. Jag brukar jämföra med mat. Ekologisk mat är mer näringsrik och vitaminrik, bättre för naturen och innehåller inga rester av besprutningsmedel. Detsamma gäller ekologiska skönhetsprodukter, naturliga ingredienser är mer effektiva.

Fördomen är ju annars att de inte funkar lika bra?

– Det finns säkert vissa som tänker så. Och det stämmer på ett sätt – det finns syntetiska ingredienser som fungerar utslätande och ger skimmer. Men det är rent kosmetiska effekter som försvinner när man tvättar bort dem. De gör ingen skillnad egentligen. Vårt anti-ageserum vann över alla de andra märkena på Elle Beauty Awards i år, vilket visar att ekologiskt står sig i konkurrensen.

Varför är i så fall inte alla märken ekologiska?

– Det är dyrare, lite mer komplicerat och hållbarheten är kortare. Men jag tror att det kommer att bli allt vanligare. I början när ekologisk mat kom så var den väldigt ifrågasatt. Utbudet var dåligt och folk tyckte att det var dyrt. Men i dag är det självklart att välja ekologiskt i butiken.

Vad tror du om framtiden vad gäller hållbarhet?

– Det borde inte finnas oetiska och icke miljömedvetna företag över huvud taget. Alla, oavsett bransch, har ett ansvar för vad och hur man producerar. Kunderna, som är de som har makten, blir allt mer medvetna och det märks. Till och med stora kedjor som H&M tvingas tänka på hållbarhet. Att driva ett företag som inte bryr sig om miljö och etik känns omodernt och bakåtsträvande och jag tror att hållbarhet kommer att vara ett krav i framtiden.

Det är väldigt svårt för konsumenter att veta vad olika produkter egentligen innehåller – vad ska man leta efter om man vill köpa ekologiskt?

– Lagstiftningen är luddig och det är många som vill rida på den ekologiska vågen. Leta efter certifieringar – de försäkrar att det inte bara är företaget själva som påstår att de är ekologiska.

Vad har ni för kända fans?

– Jag vet att era bloggare Anine Bing och Sofi Fahrman och modellen Caroline Winberg gillar våra produkter för de har tipsat om dem.

Nu är det sommar – vilka är dina bästa hudvårdstips för årstiden?

– Peela mycket för att få en mjuk hy och jämnare solbränna. Jag är inte en sådan som är livrädd för solen, lite färg och D-vitamin piggar upp. Men jag solar ändå ytterst lite och är noga med att inte bränna mig. Använd kroppsoljor och ansiktsoljor för att skapa lyster och lätta produkter som serum för att återfukta.

Till sist – vad händer i ditt liv just nu?

– Jag ska ha semester och vara med mina barn. Vi ska åka till Skåne och bara umgås och mysa. Det ska bli jättehärligt! Mina döttrar är nio och elva år nu och det är en sådan härlig ålder och vi har så kul ihop att jag nästan vill stanna dem där.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln