Allt går att sälja – med en personlig kris

Stjärnorna byter taktik i Hollywood

HOLLYWOOD. Förr räckte det med att en Sharon Stone, en Antonio Banderas eller en Dwayne Johnson slog sig ner i intervjustolen för att lansera en produkt.

I dag är sånt bara att glömma.

För att tränga igenom bruset ska det till en hälsokris, personliga problem eller allra helst en nära-döden-upplevelse.

– Jag har brottats med depressioner, avslöjade Dwayne ”The Rock” Johnson när ”Rampage” rullades ut för en dryg vecka sedan.

– Jag blev blind efter hjärnblödningen, berättade Sharon Stone när tv-serien ”Mosaic” skulle lanseras.

– Hjärtattacken gjorde att jag såg döden i vitögat, uppgav Antonio Banderas inför premiären på miniserien ”Picasso”.

Den sistnämnde tog till och med själv upp ämnet när Nöjesbladet träffade honom för att prata om rollporträttet av den legendariske konstnären.

Något liknande gjorde The Rock i Daily Express när han berättade om sina svarta tankar och sa att han, ”konstant brukade gråta”.

Han och hans PR-stav vågade sannolikt inte bara förlita sig på att ha att han i USA kallas ”den siste filmstjärnan”, en person som oavsett projekt lockar tittare.

Nya grepp

På 1990-talet var den egenskapen vanlig bland stjärnorna. I dag gör den honom unik.

Numer är det i stället spektakelfilmer och varumärken (”Avengers”, ”Mission: impossible”) som drar tittare. Vem som porträtterar personerna bakom superhjältarna är enligt Hollywoods analytiker inte längre viktigt.

Därför måste det till nya marknadsföringsgrepp.

Mycket har de så kallade intima och personliga avslöjandena med konkurrensen att göra.

På 1990-talet fanns det 19 dramaserier på tv. I dag närmar sig siffran 500. Samma sak på bio. Projekt efter projekt rullas ut.

Samtidigt devalveras stjärnornas exklusivitet när de i sociala medier delar personliga bilder ända in i sovrummet.

Mystiken är borta

Will Smith satte huvudet på spiken när han i höstas analyserade läget:

– Det finns inte längre någon spännande över stjärnorna. De är så tillgängliga. Mystiken är borta. Nu vet vi allt om alla.

Frågan är vad som händer när den senaste vågen ebbat ut – när de stora orden dyker upp så ofta att de inte längre har någon effekt.

Kanske blir det som Will Smith tror – att pendeln svänger tillbaka.

– Vi måste börja censurera oss.