Fotot säger mer än 1 000 trendtips

Uppdaterad 2023-01-12 | Publicerad 2014-05-27

Lär känna världens bästa modefotografer genom tiderna

Där det kommersiella och konstnärliga möts, där finns modefotograferna.

Journalisten Mia Sahl har tittat närmare på några av de fotografer som under de senaste 120 åren har format bilden av modevärlden – och sin egen samtid.

På en cirkus i Paris fotograferade Richard Avedon för modehuset Dior 1955. Kontrasterna mellan de stora, smutsiga elefanterna och den rena, eleganta kvinnan var smått chockerande, ingen hade tidigare sett något liknande.

Hösten 2011 invigde nyöppnade Fotografiska museet i Stockholm sin andra utställning.

”Fashion – modefotografi genom tiderna” blev något så ovanligt som en välbesökt och vida omtalad fotoutställning. Folk från hela landet kom till museet för att se modefotografier från förr och nu. Modefoto intresserar och lockar många. Men varför är det så?

Jan Broman, som är grundare av Fotografiska museet gjorde ett försök att förklara modefotots tjuskraft i anslutning till utställningen.

– Modefotografi är i dag en egen konstform. Ett visuellt språk som besitter makt och tänjer på gränserna för vad fotografi är och kan vara. Vi har i över nittio år påverkats av och förundrats över denna drömvärld som målas upp framför oss, sa han.

Drömvärld, där har vi det. Sedan tidigt nittonhundratal har modefoto på något vis alltid stått för det drömska och glamourösa, det vi sällan har i våra egna liv men gärna vill ta del av.

Upprinnelsen till den här drömvärlden hittar vi faktiskt i en affärstransaktion i början av 1900-talet. Flera tidningar hade då förvisso redan publicerat modebilder i några årtionden, men trycktekniken gjorde det före sekelskiftet svårt att återge färger på ett snyggt sätt på tidningssidorna.

Men så grundades Condé Nast publications 1907, ett numera anrikt amerikanskt mediehus som så småningom köpte upp tidningen Vogue och gjorde dess innehåll till en uppvisning i elegans och fotokonst.

Inspirerande texter, läckra bilder och enastående reportage lockade till läsning. Konkurrenten Harper’s Bazaar, grundad redan 1867 som Amerikas första modemagasin, lade på ett kol och blev ännu en av modefotots pionjärarenor. De båda magasinen konkurrerade om läsare och extravaganta modefotograferingar var ett av sätten att locka kunderna till köp.

Från början var det mest etablerade konstnärer som fick i uppdrag att agera både stylist och fotograf för att skapa drömvärldar för tidningens läsare – i första hand kvinnor från övre medelklassen. Kläderna stod

i centrum från början, men så småningom blev modefoto mer av en konstform. Och fotograferingarna blev allt mer påkostade.

Sedan dess har mängder av modefotografer arbetat med att skapa bilder för modeindustrin, både redaktionellt och i annonskampanjer. Ekonomin i tidningsbranschen har gått upp och ned, men de stora magasinen, Vogue inräknat, har fortsatt att lägga mycket krut på sina fotograferingar. Modebranschen har också genomgått stora ekonomiska förändringar, men många företag satsar fortfarande mycket pengar på attraktiva fotograferingar och kampanjer varje år – gärna med en känd fotograf bakom kameran. 

Även om modefotograferna alla har sin egen stil – många av dem är trotsiga och arbetar på okonventionella sätt – fångar deras bilder från olika tidsåldrar ofta tidsandan väldigt väl.

Vi tar en titt på några av seklets mest kända, som alla på sitt sätt har gett och ger bilden av tiden, modet och samhället vi lever i.

I texterna och bildspelen nedan kan du bekanta dig med 13 av världens främsta modefotografer – och lära dig hur du känner igen omslagsfotografen!

Så känner du igen omslagsfotografen

13 fotografer som förändrat bilden av mode

1. Man Ray (1890–1976)

Förr i tiden fick konstnärer ofta i uppdrag att skapa modebilder. Man Ray, eller Emmanuel Radnitzky som han hette från början, var en sådan konstnär. Han flyttade från USA till Paris på 20-talet och blev en del av stadens blomstrande konstkollektiv. Där utvecklades han som fotograf och började också experimentera med olika fototekniker. Bland annat solarisering, en teknik som förstärker kontrasterna i bilden på ett sätt som han gillade och använde sig av ofta. 1940 reste Man Ray tillbaka till USA och var verksam som konstnär och fotograf i Hollywood fram till sin död. På bilden en av Man Rays bilder som finns utställd på Smithsonians konstmuseum i Washington.

2. Cecil Beaton (1904–1980)

Han lärde sig att fotografera helt på egen hand och gjorde sig känd bland annat för sina porträtt av kungligheter och brittisk överklass. För Vogue tog han modebilder fulla med rekvisita, invecklade arrangemang i studio som tog tid att få på plats. Beaton var själv förtjust i form och kläder, från slutet av 50-talet arbetade han allt mer med egen scenografi och kostymdesign. Beaton var bisexuell och hade flera

kärleksrelationer med personer han fotograferade, bland annat Greta Garbo. Han har även fotograferat storheter som Marilyn Monroe på bilden till höger.

3. Irving Penn (1917–2009)

Hans bilder från haute couturens Paris, som Vogue publicerade 1943, har blivit stilbildande inom modefotografin. Penn revolutionerade också produktfotograferingen inom skönhetsindustrin när han skapade enkla stilleben för Clinique på ett avskalat och för marknaden helt nytt sätt. ”Att fotografera en tårta kan vara konst”, lär Penn ha sagt för att förklara hur kommersiella bilder samtidigt kan vara konst.

4. Helmut Newton (1920–2004)

Han började sin bana som porträttfotograf i Berlin och tog vägen om Australien men återvände till Europa och frilansfotograferandet i början av 50-talet då han arbetade för bland annat Elle, Marie Claire och Vogue. Newtons bilder, både modefotona och de mer konstnärliga, har ofta erotiska och sadomasochistiska inslag. Sex säljer, som bekant, men Newtons bilder är mer än enkelt avklädda. Provokativa, ja visst, och fascinerande. Kanske för att många av hans bilder får oss att känna oss lite som smygtittare? ”Jag är en pornograf”, säger Newton i den dokumentärfilm om honom som hans änka June Newton klippte och gjorde färdig efter hans död. De flesta av Helmut Newtons bilder är – som den till höger på Dolph Lundgren och Grace Jones – svartvita.

5. Richard Avedon (1923–2004)

Började jobba på Harper’s Bazaar på 40-talet och skapade ofta lekfulla, spontana bilder utomhus. Så småningom började han arbeta mer inomhus, med konstljus och modeller mot neutral bakgrund. För­utom fotomodeller har Richard Avedon, precis som många av sina framgångsrika kollegor, porträtterat mängder av kändisar och supermodeller. Bland andra Marilyn Monroe, Twiggy, Alfred Hitchcock, Andy Warhol och Ringo Starr, som på bilden bredvid. Många av dem på det där alldeles särskilt avskalade viset.

6. Albert Watson (1942– )

Han har hunnit med över 200 förstasidesfotograferingar för Vogue, denne skotske mästerfotograf som började sin karriär med att studera grafisk design och fotografera på hobbynivå. 1973 ställde sig Alfred Hitchcock som förste kändis framför Watsons kamera, med en död gås i famnen. En klassisk bild som lockade fler celebriteter till Watsons studio. Att han är blind på ena ögat har aldrig hindrat honom från att skapa fantastiska bilder. Karriären i modebranschen tog rejäl fart när han 1976 gjorde sitt första jobb för Vogue. Albert Watson har även tagit den klassiska bilden på Steve Jobs i sin vardagsuniform, den svarta polotröjan. Filmaffischen till Kill Bill är också Watsons verk. På bilden till vänster har han fotat av Kate Moss.

7. Peter Lindbergh (1944– )

Lindbergh växte upp i den tyska delen av Polen, flyttade till Paris i slutet av sjuttiotalet och började arbeta som fotograf, först för italienska Vogue. 1988 blev han en del av den fasta fotografkåren på amerikanska Vogue. Hans fotografier har ofta något svalt elegant över sig och kanske var det därför som Lindbergh i början av nittiotalet blev en av de fotografer som bidrog till att intresset kring supermodellerna växte till att nästan bli en kult. I januari 1990 fotograferade Lindbergh det omslag som i efterhand närmast har fått ikonstatus. Linda Evangelista, Tatjana Patitz, Cindy Crawford, Naomi Campbell, och Christy Turlington – fem supermodeller på samma bild.

Du kan se fler av Peters bilder här! (Obs: Extern länk)

8. Annie Leibovitz (1949– )

Hon började sin bana som fotograf för musiktidningen Rolling Stone. 1983 började hon arbeta för Vanity Fair och blev mer och mer aktiv även som modefotograf. Leibovitz arrangerar gärna sina modeller, ofta skådespelare eller artister, i miljöer där hon låter dem utföra något. Hennes modebilder ser ofta ut som fantasifulla berättelser, hela sagor med mängder av detaljer och dramatiska uttryck.

Med kändisar i huvudrollerna har Leibovitz bland annat skapat bilder med insperation från Disneys tecknade filmer – som på bilden bredvid med Scarlett Johansson.

9. Steven Meisel (1954– )

Esteten Meisel började sin karriär som illustratör hos modedesignern Halston men tyckte att teckning kändes som en gammeldags konstform. Han började experimentera med fotografi och tack vare kontakter med modell­agenturen Elite fick han snabbt möjlighet att fotografera modeller. Karriären tog fart och snart arbetade han heltid som fotograf för stora modemagasin, och så småningom även för modehusen. När han fotograferade Madonna för den skandalomsusade boken ”Sex” 1992 blev han mer känd utanför modevärlden. Meisel räknas fortfarande som en av de mäktigaste fotograferna i modebranchen.

10. Mikael Jansson (1958– )

I slutet av åttiotalet arbetade svenska Mikael Jansson som assistent till Richard Avedon, en bra start på den fotokarriär som tog fart på riktigt i mitten av nittiotalet. Jansson, bosatt i New York, arbetar numera med fasta uppdragsgivare som W Magazine och Vogue i flera delar av världen. Jansson gör också kampanjfotograferingar för några av världens största modehus. De solbrända modellerna som solbadade iförda H&M:s sommarkollektion 2012 var fotograferade av Mikael Jansson.

11. Mario Testino (1954– )

Som ung ville han bli präst, men 1976 kom han på andra tankar, lämnade sin hemstad Lima i Peru och flyttade till London för att studera fotografi. Luspank och med rosafärgat hår blev han mer och mer känd för sitt sätt att se, tolka och föreviga sin omgivning med kameran. När designern Tom Ford 1995 började arbeta för Gucci 1995 lät han Testino fotografera de nyskapande kampanjer som så småningom lyfte märket. Testino är fortfarande bosatt i London och arbetar frekvent med kampanjer för bland andra Burberry, Gucci, Michael Kors och Dolce & Gabbana.

Testino har länge haft fin kontakt med det brittiska hovet och fotograferat både prinsessan Diana (bilden) och drottning Elisabeth. När Kate Middleton och prins William förlovade sig i december 2010 var det Testino som tog bilderna.

Du hittar Marios Instagram här! (Obs: Extern länk)

12. Steven Klein (1965– )

De är inte alltid helt enkla att ta till sig, Kleins bilder. Amerikanen, som har gått från framgångsmässig klarhet till klarhet sedan han avslutade sina måleristudier vid Rhode Island School of Design, är numera en hett eftertraktad fotograf med ett stort kontaktnät bland stjärnor och producenter i hela populärkultursvängen. Hans bilder innehåller ofta något blodigt, halvdött eller fasthållet – men saknar sällan humor. Utöver modefotografi har Klein även ägnat sig åt rörlig bild och bland annat skapat bakgrundsfilmer till Madonnas alla turnéer de senaste tio åren. Till höger ser vi en av Steven Kleins bilder på Madonna för en H&M-kampanj 2007. TIPS! Följ Steven Klein på twitter @SKstudly (Obs: Extern länk!)

13. Camilla Åkrans (1973– )

Hon fotograferade sitt första reklamuppdrag för svenska Åhléns 1998, samma år tog hon en bild som blev omslag på svenska modemagasinet Bibel. Sveriges mest anlitade modefotograf fick rejäl snurr på sin inter­nationella karriär när hon 2005 skrev kontrakt med agenturen Management artist, med kontor i bland annat Milano och New York. Sedan dess har hon turnerat jorden runt och fotograferat för bland andra Vogue och Harpers Bazaar men också för modehus som Hermès och Missoni. 

Åkrans tar bilder med stark modekänsla och har ett bildspråk som beskrivs som både djärvt och sexigt, alltid sinnligt. Till höger en bild på Caroline Winberg från tidigt i Camilla Åkrans karriär.

AV: Mia Sahl

Följ ämnen i artikeln