Julgalan-arrangören efter fiaskot: ”Vi kan bara be om ursäkt”

Uppdaterad 2015-12-15 | Publicerad 2015-12-13

Var på Finlandskryssning under kaoset

Gäster inne i den enligt uppgift överbokade arenan vittnar om oordning och dålig service.

Timslånga köer, kaos och missnöjda gäster.

Nu berättar Julgalans ansvariga sin version av den gångna helgens fiaskoarrangemang.

– Vår personal var där hela kvällen, det var de som stod och tog emot skäll, säger Jonas Wakman.

Julgalan har fått massiv kritik i helgen - inte för scenshowen utan för själva arrangemanget.

Under fredagens evenemang i Helsingborg handlade det bland annat om för lite mat och ett för kallt tält. Och i samband med lördagens kökaos i Västerås var det timslånga köer för att ens komma in i arenan.

Kritik riktades också mot att arrangörerna inte var anträffbara under pågående kaos. Jonas Wakman, som är styrelsemedlem i de två bolagen som står bakom Julgalan, berättar att det berodde på att han var på Finlandskryssning.

Men under söndagskvällen väljer han att tala ut om kritiken.

– Vi ber om ursäkt från Julgalans sida där vi inte har skapat kvällen besökarna ville, vi har inte levererat den produkten. Och det var inte vår mening att folk skulle stå ute, det vet alla. Folk har ju varit på Julgalan tidigare så illa har det ju inte gått som det gick den här gången. Vi kan bara be om ursäkt för det som hänt och så ska vi tillsammans med de lokala aktörerna reda ut vad som har hänt och hur vi ska åtgärda det hela, säger han.

När ska ni göra det?

– Jag ska ringa till dem i morgon förmiddag och försöka boka ett möte, det borde gå väldigt fort. Jag kan tänka mig att det blir i början på veckan. För oss är det en prioritet att lösa det här med en gång, säger han.

Tar på sig överbokningen

Ett stort problem med Julgalan i Västerås var att arrangören hade sålt för många biljetter.

– Det rörde sig om ungefär 10 procent, alltså drygt 500 biljetter. Vi hade parallella system som inte hade synkat. Så det är något som Julgalan tar på sig, det är vårt fel, säger han.

När upptäcktes det?

– Om jag har fattat det rätt så upptäcktes det när man bestämde var folk skulle sitta. Då tog man kontakt med restaurangen för att få till en lösning, säger han.

Överbokningen ska enligt Jonas Wakman ha resulterat i att de lokala arrangörerna i Västerås beslutade att stänga dörrarna till ABB Arena vilket gjorde att många besökare fick vänta utanför i kylan.

– Jag tycker inte att man ska stänga dörrarna. Sen tycker jag att man ska försöka hitta en gemensam lösning. Jag tror inte att de förstod vidden av att stänga ute folk. Vi har gjort fel att ta in för mycket bokningar i vårt system och när man väl har det problemet kan man försöka att göra det bästa situationen. Det har varit lite för mycket vi och dem där inne, istället för vi, säger han.

Hur hade du velat agera?

– Arenan tar ju 9000 personer så det gick att få in fler, det handlar om viljan att lösa problemet, säger han.

”Det var vi som tog emot skäll”

Anders Löhman, som är restaurangchef på Rocklunda restaurang var besviken på arrangören i går.

– De har mer eller mindre lämnat oss i sticket att ta hand om kaoset, sa han under lördagskvällen.

Men det är inte en bild som delas av Jonas Wakman.

– Vår personal var där hela kvällen. Det var dem som stod och tog emot skäll. Jag pratade med en kille som stod i två timmar och tog emot skäll från kunderna. Det var ingen av de andra på arenan som stod och svarade upp på samma sätt. Men det är självklart att vi ska göra det med tanke på att vi är Julgalan. Men det är tråkigt att man säger att vi har brustit och att vi inte var på plats, det stämmer ju inte. Däremot har vi misslyckats med helheten. Absolut, säger han.

”Har inte varit i kontakt med artisterna”

Hur har artisterna reagerat?
– Jag har inte varit i kontakt med några artister men det är självklart inte roligt för dem att få stå till svars. Jag vet att artisterna är nöjda med showen men jag har inte fått någon reaktion från någon artist, säger han.

Hur ska ni undvika att det blir så här igen?

– Vi måste ha bättre kommunikation med arrangörerna på plats. Alla blir bättre och bättre och jag tycker att våra arrangemang brukar fungera bra. Det brukar inte vara några problem och ser man till helheten, på alla Julgalor så har det varit bra. Visst Halmstad kunde ha blivit bättre sen har det varit två Julgalor som vi verkligen inte är nöjda med. Man får lära sig av sina misstag, säger han.

Nu ska Julgalan gå igenom alla reklamationer. De kommer att fatta beslut om eventuell återbetalning i varje enskilt fall.

ANNONS