Vänj er – vi lever i Markoolios värld

Läs Markus Larssons musikkrönika

Men vilket lyckat sammanträffande. 

Både Petter och Markoolio firar tioårsjubileum som artister i år. 

Och de är fortfarande den svenska hiphopens svar på Batman och Jokern. 

Bara genom att viska ”Markoolio” och ”hiphop” i samma mening brukar få smakpolisen att rycka ut med påslagna sirener och dragna batonger. 

Men smakpolisen kan gott sitta kvar i fikarummet och mumsa en munk. 

Markoolio är hiphop. Bevisen finns rakt framför näsan. 

Han rappar om brudar och cash och poolpartyn och bira och grilla och stekare och skinkor och poserar med hundar på sina skivomslag. Han gör även duetter med gamla rockveteraner som The Boppers. Deras gemensamma raggarstänkare ”Rocka på” är ju inget annat än en svensk repris av ”Walk this way” med Run DMC och Aerosmith. 

Och likt Aerosmith fick The Boppers karriär ett lyft efter att de delat scen med en rappande filur i ett par sneakers. 

Dessutom sjunger Markoolio hemskt gärna om sig själv i tredje person. Markoolios senaste singel heter exempelvis ”The Markoolio anthem”. Och refrängen, som snattar en hel del från Boney M:s ”Ma baker”, lyder ”Ma-Ma-Ma-Markoolio”.

Behöver ni fler argument?

Enda anledningen till att Marko Lehtosalo inte får stoppas ner i samma fack som Maskinen och Timbuktu beror ju på att hiphopparnas humorbefriade självbild skulle få gamnacke. 

Risken finns ju att det visar sig att Marko sålt flest skivor av alla betongskallar. Och då är man per definition kung. 

Petter har ofta kallats för kung. Men till skillnad från Markoolio har han satsat på tyngd och allvar. Han är den svenska hiphopens Batman. En hjälte som räddade musikstilen från underjordens kvävande grepp och förvandlade den till mainstream. Men precis som i filmen ”The dark knight” så behövs det en Joker för att man ska stå ut med Batmans buttra liv. 

Medan Petters tioårsjubileum mest känns som en hyllning till en tid som flytt fortsätter Markoolio att vara hyperaktuell. Marko är, trots alla sågningar, fortfarande Sveriges största och bästa spelevink. Han har blivit en helt egen genre.

I början av december släpper den flygande finnen från Orminge en ny skiva med den smått geniala titeln ”Jag är konst”. Sen ställer han äntligen upp i Melodifestivalen som, just det, joker. 

Konceptet bakom schlagernumret är redan klart – lite tung rök och en schyst kostym. 

Ni hör ju. Det är Markoolios värld just nu. 

Vi andra kan bara leva i den.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln