Årets Rookie skördar framgångar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-08-17

van Deurs frossar i plisseringar och kunderna strömmar till.

För tionde gången visar Stockholms modevecka upp det bästa från nya, hungriga designers under parollen Rookies & players. Susanne Beskow med märket van Deurs har blivit utsedd till Årets rookie.

– Jag har fördubblat antalet köpare sen jag fick priset, säger hon.

Projektet Rookies&Players drivs av Svenska Moderådet och tanken är att ge en plattform för nya designers och hjälp att nå ut internationellt med sina kollektioner.

– Det är roligt att se unga företag etablera sig och att få träffa morgondagens designer. Svenskt mode har ett gott rykte internationellt, det anses som trendigt och pålitligt. Det nya företag framför allt behöver hjälp med är att nå ut, att bli entrepenörer och där kan Rookies-projektet hjälpa, säger Moderådets vd Lotta Ahlvar.

Plisseringar är underbart!

Varje år utses en Rookie of the year, märken som Dagmar och Dada's Diamonds har tidigare fått utmärkelsen. I år går priset till Susanne Beskow som designar under namnet van Deurs. Hennes kännetecken är plisseringar. Från att mest gjort plisserade sjalar och väskor har hon utökat och gör nu även vackra klänningar och tunikor.

– Jag var tvungen att göra något med plisseringar. Det är så underbart, enkelt men räcker långt, menar Susanne Beskow.

Och priset Årets Rookie som hon blev tilldelad på modeveckan i våras har förändrat mycket för Susanne.

– Tack vare det och framför allt all uppmärkelse i media, som är livsnödvändig, så har jag på ett halvår fördubblat min köparkrets. Det är en helt enorm skillnad, säger Susanne Beskow.

Susanne frilansar även som designer för att trygga brödfödan, men till hösten tänker hon satsa internationellt.

– Nu ska jag försöka dra nytta av Rookies-projektet och exportera min kollektion, vilket jag hoppas blir spännande, säger Susanne.

Karin Söderlind, en av systrarna i Dagmar som fick priset 2005, kan se tillbaka och förstå vad priset betydde.

– Framför allt var det en bekräftelse på att det vi vågat tro på är bra. Det blev en kickstart och vi blev stärkta i tron på oss själva och den uppmärksamhet vi fick ledde till fler återförsäljare och ett känt varumärke, säger Karin.

Med tanke på hur bra det gått för Dagmar-systrarna så har nog Susanne Beskow och van Deurs en spännande framtid framför sig.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln