De vinner årets Guldknappar

Uppdaterad 2014-08-25 | Publicerad 2014-08-23

En 15-åring och en nykomling är årets pristagare

I år fyller det svenska märket  Whyred 15 år och en bättre present än modesveriges mest prestigefyllda modepris är svårt att tänka sig. Och det är nog fler än oss som tänker att det var på tiden!

Det är 33:e året i rad som tidningen Damernas Värld delar ut sitt modepris Guldknappen. Sedan 2010 delar man även ut priset Guldknappen Accessoar som i år går till det unga mobilskalsföretaget The Case Factory. Prisutdelningen sker vid en galaceremoni på Grand Hôtel i Stockholm på lördagskvällen, men vi fick ett förhandssnack med vinnarna. Först ut är Whyreds chefsdesigner Roland Hjort.

Grattis, hur känns det?

Roland Hjort Foto: Calle Stoltz

– Underbart kul! Det här var det bästa som kunde hända mig och Whyred, säger Roland Hjort till Theyouway.

Whyred grundades 1999 med tanken att skapa ett modernt, urbant märke som mixar det figurnära skräddade med det råa funktionella. ”Art, music and tailoring” är ledorden och under åren har Whyred haft många samarbeten med både konstnärer och musiker.

Märkets namn kommer från en historia om Roland Hjorts morfar, konstnären Sven X:et Erixson, som i en radiointervju fick frågan vilken som var hans favoritfärg. När X:et, som inte riktigt visste vad han skulle svara, sa ”Red” frågade journalisten ”Why red?”, varpå X:et svarade ”Well, blue then”.

I dag gör Whyred dam- och herrkläder samt accessoarer och har butiker över hela världen. Roland Hjort är chefsdesigner och ansvarig för damkollektionen och 2006 vann han Årets Designer på Elle-galan och 2008 fick han motta Cafés Stora Modepris.

Vad betyder Gulknappen för dig?

– Det är ett fantastiskt erkännande för Whyred och ett bra betyg på damkollektionen som jag designar.

Whyred fyller 15 år i år – hur ska det firas?

– Det kommer att ske happenings och fester under hela hösten. Vi presenterar en liten  specialkollektion med våra klassiker och ska släppa en skiva.

Hur har Whyreds design utvecklats genom åren?

– Whyred har haft en stark röd tråd sen starten 1999, vilket gett märket ett starkt DNA. Vi har klassiker i kollektionen som vi har sålt sedan vi började och som fortfarande är bestsellers.

Varför tror du priset kom just nu?

– Vi har varit nominerade flera gånger tidigare men just nu känns Whyred starkare än någonsin, och ekonomin är i sin ordning.

Hur är Whyred-killen och Whyred-tjejen?

– Killen och tjejen har samma influenser. De klär sig i klassiska plagg i kontrast, med en maskulin touch även för tjejer. Kostymen eller den lilla svarta matchat med en parkas, det skräddade möter det funktionella.

Vad innebär er filosofi ”Art, Music & Tailoring”?

– De är de tre ledorden i vårt DNA. Konsten finns i våra rötter som min morfar Sven X:et Erixson var inspiration till. Musiken är en annan mycket stor inspirationskälla och kopplingen till skrädderiet är stark då jag är utbildad skräddare.

Vad har Whyred på gång just nu i övrigt?

– Vi dyker bland annat upp under modeveckan i Stockholm (visning onsdagen 27:e augusti) och vi är aktuella med vårt 15-årsjubileum. Sedan pågår designarbetet med Whyreds höstkollektion 2015 för fullt.

Motiveringen till Damernas Värld Guldknappen 2014, Roland Hjort för Whyred:

Äntligen, säger säkert många. Efter 15 år av stark närvaro inom svenskt mode är det dags, både att  jubilera och att vinna Damernas Världs Guldknappen 2014. Märket kännetecknas av kontrasterna mellan  skräddat och nedtonat. Inom konsten och musiken och helst med en nick åt 1960-talets mods hämtar denna väletablerade modepersonlighet sin inspiration. Vi säger stort grattis till designern Roland Hjort, som hittat tillbaka till rötterna och fått den klassiska Whyred-stilen att kännas mer aktuell än någonsin.

Hej Angela Martarelli, designer för The Case Factory, som vann årets Guldknappen Accessoar – hur är läget?

– Fantastiskt! Vi är otroligt stolta över att bara efter knappt två år ta emot

Angela Martarelli Foto: Calle Stoltz

detta fina pris. Men när de ringde och berättade om utmärkelsen så tänkte jag ”hur ska jag klara av att stå på en scen och ta emot ett pris framför massa människor!?”. Jag fick fjärilar i magen direkt!

The Case Factory drivs av de två paren Angela Martarelli och Mats Ulriksson, och Axel Isberg och Malin Grundström. De har med sina exklusiva handgjorda läderskal till mobiltelefoner förvandlat ett trist elektroniktillbehör till en snygg modeaccessoar. Skalen tillverkas i de bästa  garverierna i Italien som även jobbar med lyxmärken som Prada, Hermès och Chanel.

2012 öppnade de sin första butik på Nybrogatan i Stockholm och deras produkter säljs även i några av världens mest prestigefyllda varuhus som Harvey Nichols, Le Bon Marché, Neiman Marcus och Net-a-Porter.

Vad betyder det här priset för er?

– Det betyder så klart väldigt mycket. Inte bara för oss personligen men framförallt för varumärket. Det kommer hjälpa oss att växa internationellt och öka intresset från konsumenterna.

Hur fick ni idén till företaget?

– En utlösande faktor var när min dotter börjada göra egna blingbling-skal som hon sålde till skolkompisar. Det ledde till idén att skapa trendiga och exklusiva mobilskal som man ska kunna matcha med säsongens skor, väskor eller nyckelplagg. Mobilen är ju en accessoar som folk använder flera gånger dagligen och marknaden dominerades av billiga plastskal eller fuskläderskal som saknade koppling till mode och trender.

Hur har responsen varit?

– Väldigt positiv. Vi har några av de mest prestigefyllda och svårflirtade varuhusen i världen som våra kunder och att vi lyckats komma in där är en indikation på att vår affärsidé fyller ett gap på marknaden.

Hur blev elektronik en modeaccessoar?

– Historiskt sett så har elektronik och tillbehör sett rätt så tråkiga ut, men i och med att elektroniken blivit mer och mer bärbar så har kraven på design ökat och kategorin ”Fashionable Electronics” har blommat upp. Samtidigt håller elektroniken på att ta sig in i modevärlden, och man pratar då om ”Wearable Electronics” som är allt från smarta klockor till högteknologiska textilier. Den trenden är något som kommer att förstärkas och vi tror att modeaspekten kommer spela en allt större roll i människors val av elektronik.

Hur tänker ni kring er design?

– Vi har en vår/sommar– och en höst/vinterkollektion som återspeglar de viktigaste modetrenderna vad gäller färger, mönster och strukturer. Vi har även ett bassortiment som vi hela tiden jobbar med att förfina och förbättra. Samtidigt arbetar vi med att ta fram nya unika lädermönster och nya produkter och till hösten kommer vi utöka sortimentet med fodral till datorer.

Vem är er kund?

– De flesta är tjejer och kvinnor som är modemedvetna och intresserade av kvalitet. Oftast kommer de in med en fin märkesväska och vill ha något som matchar. Men det är även killar och män i karriären som tycker att det är viktigt med ett fint skal till sin dator, mobiltelefon eller surfplatta. Det är ju produkter som är väldigt synliga och därmed en del av personens image. Vi har även kunder som köper flera skal i olika färger. Med tanke på att mobiltelefonen används upp till 100 gånger per dag så utsätts den för stort slitage så att ha flera skal förlänger deras livslängd. Vi har ju inte bara ett par skor eller en väska.

Vad har ni på gång just nu i övrigt med The Case Factory?

– Vår ambition är att ta fram ett komplett sortiment till bärbara datorer, surfplattor och mobiltelefoner. Fram tills nu har vi fokuserat på Apple-produkter men vi kommer att även erbjuda skal och fodral till Samsung-produkter inför kommande säsong.

Motivering Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2014, Angela Martarelli för The Case Factory:

De flesta klarar inte att lämna hemmet utan den. Den är fullt synlig överallt och tekniskt fulländad. Och du rör vid den var sjätte minut varje dag – mobiltelefonen är vår käraste accessoar. Årets vinnare av Damernas Värld Guldknappen Accessoar har med framgång fått oss att förstå hur viktigt ett attraktivt mobilskal är. Genom gedigen kunskap inom exklusiv skinnbearbetning, smakfull paketering och ett säkert internationellt trendgehör har The Case Factory fått oss att älska exklusiva mobilskal.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln