Kanalernas nya vapen – lyxfruar

Uppdaterad 2018-08-20 | Publicerad 2010-05-19

Kanal 5 & TV 4 Plus startar egna tv-serier om rika kvinnor på Östermalm och i Skåne

I höst får TV 3:s ”Svenska Hollywoodfruar” konkurrens av Skånefruar

och Östermalmsdamer.

Kanal 5 och TV4 Plus lanserar egna realityserier om färgstarka kvinnor.

– Vi är ungefär lika oroliga som Coca-Cola var inför lanseringen av Cuba Cola, säger Max Lagerbäck presschef på TV3.

”Svenska Hollywoodfruar” är den mest framgångsrika egenproduktion som TV3 haft på tio år. I höst släpper kanalen lös de lyxvältrande fruarna en tredje säsong. Men då måste Maria Montazami och tofsarna fajtas med både Östermalmsdamer och Skånefruar.

”Lever glamoröst”

Såväl TV4 Plus som Kanal 5 storsatsar på egna realityserier med färgstarka kvinnor. TV4 Plus introducerar ”Ladies på Östermalm” med societetsdrottningen Grete Qviberg, 65, som en av frontfigurerna.

– Det är en dokumentärserie som fokuserar på tre av Östermalms mest fashionabla kvinnor när de lever sina glamorösa liv mitt i jantelagens Mekka. Det särskiljer den från ”Svenska Hollywoodfruar”, säger Anton Glanzelius, programchef på TV4 Plus.

Kanal 5 satsar på ”Skånefruar” med Malin Åkermans styvmamma Vera Steavens, 49, i spetsen.

– Tittarna kommer att få bekanta sig med fem mogna kvinnor med en generös attityd till livet. Här ligger fokus på fashionabla kvinnor på hemmaplan, säger Dan Panas, presschef på kanal 5.

40 är det nya 20

Intresset för den här typen av realityserier väcktes långt före Anna Anka och Maria Montazamis intåg i TV3, menar Panas.

– ”Real housewives of O.C.” blev stort i USA redan 2006. Populariteten kan bero på att 40 är det nya 20, som de säger i serien ”Cougar town”, säger Dan Panas.

På TV3 räds man inte höstens kanalkrig.

– Det är bara kul att fler vill göra samma sak, men vi har originalet. Vi är ungefär lika oroliga över konkurrensen som Coca-Cola var inför lanseringen av Cuba Cola, säger Max Lagerbäck, presschef på TV3.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln