Amanda Schulman: ”Om Schyffert hade läst på hade han förstått”

Uppdaterad 2015-10-23 | Publicerad 2015-10-22

Medieprofilen om omtalade Instagrambråket

Amanda Schulman fick kritik för sina reklamsamarbeten av stjärnkomikern Henrik Schyffert.

Nu slår hon tillbaka mot de hårda orden.

– Om Henrik Schyffert hade läst på lite hade han förstått men jag tror inte han lyssnade eller läste eller gjorde någonting, säger hon.

Det var i somras som medieprofilen Amanda Schulman publicerade en Instagrambild på en grusväg på Gotland som diskussionen startade. Inlägget var ett reklamsamarbete med ett stort bilföretag - något som inte uppskattades av komikern Henrik Schyffert.

Han la upp en skärmdump av bilden på Facebook med hashtagen #eventsverige och flera av hans kända vänner och bekanta gick till attack.

”Jag är grymt sugen på att ropa ’Hora! Hora!’ högt som faan om jag skulle springa på några av de här värsta selloutsen irl [in real life, reds anm]”, skrev komikern och SVT-programledaren Babben Larsson.

Kärnan i deras kritik var att Amanda Schulman tappar trovärdighet genom att blanda in annonssamarbeten i sina personliga inlägg om semesterminnen.

”Är supertransparenta”

Nu svarar Amanda Schulman och hennes syster och kollega Hannah Widell.

– Vet du vad det är? Det är en ickefråga. Det är några äldre som är kvar och håller på med det där, men för oss är det verkligen en ickefråga, säger Amanda till Nöjesbladet.

Hon menar att företagssamarbetena i podcasten ”Fredagspodden” och på Instagram fungerar bra eftersom hon och Hannah är tydliga med när de gör reklam och inte.

– Vi lurar ingen med nåt. Om Henrik Schyffert hade läst på lite hade han ju förstått det men jag tror inte han lyssnade eller läste eller gjorde någonting. Vi är supertransparenta, säger hon.

Hannah Widell håller med.

– Tittar man till exempel på TV4 får man ta det som finns där. Alla våra saker kräver ett aktivt val. Du måste köpa vår bok, du måste gå in på vår Instagram, trycka på följknappen. Det är inte så att du bara mulas, säger hon.

”Är som en familj”

Hannah och Amanda driver det framgångsrika produktionsbolaget Perfect Day, som 2014 omsatte 17,5 miljoner kronor. I november släpper de romanen ”Försoningen”, som är första delen i en trilogi.

Varje vecka lyssnar 350 000 personer på deras podcast ”Fredagspodden”. I den delar de med sig om allt ifrån relationer och karriär till ångest och psykisk ohälsa.

Varför tror ni att det har gått så bra för er?

– Jag tror att hela grejen handlar om att vi bestämde oss för att vara på riktigt. Vi är inga andra. Det handlar jättemycket om identifikation. Vi delar med oss, och då känner folk igen sig. Vi och de 350 000 tjejer som lyssnar på Fredagspodden, vi är som en familj, säger Hannah.