Höga betyg till djuriskt mode

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-23

I dag släpps H & M:s nya designsamarbete

I dag är det världspremiär för H & M:s samarbete med brittiske designern Matthew

Williamson.

Aftonbladets Sofi Fahrman har tagit en titt på kollektionen.

Och de nya plaggen får

både ris och ros.

Den svenska klädkedjan har haft gästdesigners sedan 2004. Kända namn som Karl Lagerfeld och Roberto Cavalli har skapat plagg som hamnat på hyllorna

i H & M:s butiker. I år väljer företaget att samarbeta med London-baserade Matthew Williamson.

Passar nu

– Han är en relativt ung designer som jobbar mycket med färger och mönster. Det kan passa bra i de lite tråkiga tider vi har nu, säger Margareta van den Bosch, kreativ rådgivare på H & M.

Enligt henne innehåller den nya kollektionen både kläder som är eleganta och sådana som kan bäras till vardags.

Badmode

Många av plaggen har tydliga spår av natur och grönska.

– Det finns inslag av påfåglar, fjärilar och andra djur.

Matthew Williamson har tidigare endast gjort damkläder, men i samarbetet med klädföretaget ger han sig även på kläder för herrar.

Lagom till sommaren har H & M dessutom låtit designern göra en uppsättning badkläder och badlakan.

Men Sofi Fahrman är inte

imponerad av alla kläder i kollektionen.

En av klänningarna kunde haft ett betydligt bättre utförande, enligt henne.

– Den känns lite billig i kvalitén, säger hon.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln