Katrin Zytomierska gjorde reklam med Abba-låten – stäms

Krävs på 200 000 kronor: ”Orimligt högt”

Publicerad 2023-07-27

Clean Eating har återigen hamnat i blåsväder.

Den här gången för att olovligen ha använt en av Abbas hits i ett betalt samarbete.

Nu kräver rättighetsinnehavarna 200 000 kronor i ersättning.

Abbas representanter Polar Music AB och Universal Music Publishing AB har stämt influencern Katrin Zytomierska, 45, och hennes varumärke Clean Eating AB för brott mot upphovsrättslagstiftningen.

Det här efter att Katrin olovligen använt Abbas låt ”The winner takes it all” i ett reklaminlägg för Clean Eatings produkter, som hon lade upp på Instagram den 16 augusti 2022.

Betalade inte begärda summan

Rättighetsinnehavarna krävde då att videon omedelbart skulle tas ner och även att Clean Eating skulle betala ett ”symboliskt belopp” på 50 000 kronor som ersättning för det ”otillåtna utnyttjandet” av låten.

Katrin tog ner reklaminlägget, men hon bestred ersättningskravet och betalade inte den begärda summan.

Den 5 april i år krävde därför Polar Music och Universal Music att Katrin och Clean Eating skulle betala 150 000 kronor senast den 28 april – men inte heller det kravet svarade Katrin på.

 Katrin Zytomierska.

Advokaten: ”Orimligt högt”

Nu har rättighetsinnehavarna skickat in en stämningsansökan till Patent- och Marknadsdomstolen där de kräver ersättning på 100 000 kronor var från Katrin och Clean Eating. De krävs även på de båda parternas juridiska kostnader.

– Beloppet är alldeles för högt, orimligt högt. Det är anledningen till att min klient bestrider betalningsansvar motsvarande yrkad belopp, men det betyder inte att min klient inte kommer betala för sig, säger Katrins advokat Mark Safaryan.

Han menar att Katrin förstår att hon behövde tillåtelse för att få använda låten, men att beloppet rättighetsinnehavarna krävt henne på är oskäligt.

– Katrin förstod inte alls att hon inte fick använda de verktyg som Instagram erbjuder sina användare. Regelverket är väldigt otydligt och svårbegriplig. Erforderliga åtgärder i form av borttagande skedde så fort Katrin fick vetskap om problematiken med tillstånd för användande.

– Clean Eating har ett strikt ansvar för upphovsrättsintrånget och kommer att behöva betala ett ”skäligt vederlag” för användningen. Denna summa torde dock inte vara särskilt hög. Jag har svårt att se att någon större ekonomisk eller ideell skada skulle ha uppstått. Dessutom är det en ära att få förekomma i Clean Eatings reklam, det är ett väldigt populärt varumärke, säger han.

Aftonbladet har sökt Katrin Zytomierska som hänvisar till sin advokat.