SF Studios svarar på kritiken om sexism och grabbkultur

Publicerad 2016-06-08

”Vi har svårt att känna igen oss i hur vi beskrivs”

SF Studios har kritiserats för att ha en sexistisk grabbkultur.

Nu svarar de på kritiken.

”Vi har 60 procent kvinnor bland våra anställda. Vi har svårt att känna igen oss i hur vi beskrivs. Men det spelar mindre roll. Det är frågor som inte får viftas bort lättvindigt”, skriver produktionsbolaget i ett pressmeddelande.

Hannes Holm är ett av flera tunga tunga namn i branschen som öppet har gått ut och kritiserat SF Studios, vilket SVT Kulturnyheterna avslöjade tidigare i veckan.

Hannes Holm, som har regisserat succéfilmen ”En man som heter Ove”, anser att produktionsbolaget präglas av en sexistisk grabbkultur.

– När jag sitter i Sverige och jobbar och får höra talas om det här vilda festandet nere på Rivieran och får läsa om dem i tidningen, då blir jag väldigt arg och irriterad. När svenska filmarbetare jobbar arslet av sig och så dyker det upp champagnefester, yachter och lättklädda flickor. Är det det som pengarna från Ove går till, har han sagt till SVT.

”Allvarligt att vi beskrivs som grabbiga”

Under årets filmfestival i Cannes hyrde SF lyxjakten ”Naughty by nature”, som normalt kostar nära en halv miljon kronor i veckan, rapporterar SVT Kulturnyheterna. SF:s vd Jonas Fors ska ha varit en flitig besökare av klubben VIP-room där personal poserar nakna på scenen och bardisken.

Flera kritiker menar också att produktionsbolaget tar ut för höga belopp ur filmers budget.

Nu bemöter SF kritiken i ett pressmeddelande.

”Det är naturligtvis särskilt allvarligt när framstående kreatörer och intressenter i vår bransch kritiserar vår företagskultur. Vår verksamhet är beroende av dessa kreatörer. Vår affärsidé är att producera och distribuera underhållning och filmkonst av högsta kvalitet med goda kommersiella förutsättningar. Lika allvarligt är det att vi beskrivs som grabbiga”.

”Är inte en sexklubb”

I pressmeddelandet bemöter SF ett antal punkter som de anser är ”direkta felaktigheter”.

Man skriver att SF inte har arrangerat eller betalat för något evenemang på VIP-room i Cannes, men att det är en populär mötesplats.

”Flera av våra medarbetare, både män och kvinnor, har valt att besöka klubben på egen bekostnad utanför arbetstid. Man kan ha många synpunkter på hur personal och besökare klär sig på en fransk nattklubb, men den kan omöjligen kategoriseras som en stripp- eller sexklubb.”

Vidare skriver SF att man hyrde lyxjakten eftersom det var den mest kostnadseffektiva lösningen och att de inte alls tar ut så stora marginaler som SVT Kulturnyheterna rapporterade om.