Ny trend: Swopping

Uppdaterad 2018-08-29 | Publicerad 2009-02-12

Hon bytte bort sitt shoppingberoende

Shopaholicen Marzena, 41, tog sig ur beroendet – och hakade på den nya trenden.

Swopping är nutidens byteshandel.

–?När man handlar får man kickar, men det får man av att byta också, säger Marzena Langsdale.

Tio kvinnor är samlade

i ett litet konferensrum mitt i centrala Stockholm. Där trängs J Lindeberg-jeans, solglasögon från Gucci och Botkier-väskor.

Marzena fick hjälp av TV3:s Lyxfällan i maj. Sedan dess har hon gjort en hel-omvändning.

–?Jag var en shopaholic och köpte nya grejer hela tiden. Jag blev ruinerad, säger Marzena som ordnat träffen.

Trötta på köphetsen

–?Jag har fått tänka om och nu planerar jag min ekonomi, säger hon.

Men fortfarande tröttnar Marzena på det som finns i garderoben.

Därför tog hon fasta på den nya amerikanska trenden.

Kvinnorna i rummet är där för att swoppa – byta grejer med varandra.

–?Swopping blir jättestort och är 2009 års stora trend. I grunden är vi trötta på konsumtionshysterin men vill ändå ha nya saker, säger Stefan Nilsson, trendanalytiker på Trendgruppen.

Fantasin är det enda som sätter gränser.

Allt går att byta: barnleksaker, elektronik och så klart möbler och kläder. TiIl hösten startar Marzena en swopping-sajt.

–?Det ska vara trendiga

saker. Och det är så enkelt, att sälja secondhand är lite meckigare. Det är lättare att byta grejer i stället för att hålla på och försöka sätta rätt pris, säger Marzena.

Växande trend

I finanskristider gäller det för företag och affärer att anamma den nya trenden.

–?Ska vi byta blommor och sticklingar med varandra är det Weibulls eller Plantagen som ska hålla i swoppingen. För även om kunderna i stället byter grejer med varandra så kommer de ändå att behöva köpa till exempel blomjord och nya krukor, säger Stefan Nilsson.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln