Källa: ”Telia får den största skulden”

Uppdaterad 2015-04-02 | Publicerad 2015-04-01

Telia kastar in ännu fler ersättningskanaler.

Men tittarnas vrede mot de borttagna SBS-kanalerna fortsätter att växa.

– Oavsett vad Telia tycker är rätt och fel så kommer de att få den största skulden, säger en insatt källa i tv-branschen till Nöjesbladet.

Natten mellan tisdag och onsdag försvann SBS Discoverys kanaler ur Telias sortiment efter att parterna inte kommit överens i sina förhandlingar. Runt 700 000 hushåll drabbades.

Varken Telia eller SBS Discovery vill kommentera vad själva konflikten handlar om på grund av sekretess. Båda parterna konstaterar att det är beklagligt att det är tv-tittarna som hamnat i kläm.

– Det känns jättetråkigt för oss, men framför allt för våra tittare som berörs av detta. Vi finns kvar hos alla övriga operatörer och vi har inte stängt någon dörr för Telia, säger SBS Discoverys presschef Dan Panas.

Rasar mot ersättningskanaler

På Telia har man ersatt Kanal 5, 9, 11, Eurosport, TLC och Discoverykanalerna med andra kanaler. Tittarna har rasat mot lösningen på Facebook.

– Förhandlingarna är avslutade, men vi är naturligtvis öppna för fortsatta samtal. Vi tycker att det är jättetråkigt att våra kunder hamnar i kläm. Vi har fyllt på med ersättningskanaler både igår och i dag, säger Telias presschef Iréne Krohn.

Förutom kanalerna Fox, National geographic och Natgeo wild har Telia under onsdagen lagt till Disney Channel och TV4 Sport som ersättning.

– Om det är kunder som väljer att lämna oss så får de göra det, vi har ingen uppsägningstid, men vi hoppas att man ska stanna kvar och åtminstone känna på de nya kanalerna först innan man bestämmer sig, säger Iréne Krohn.

Dan Panas säger att han inte kan prata specifikt om Telia, men att det i den här typen av förhandlingar handlar om att få en rimlig värdering.

– Allt vårt fokus läggs på att producera program, beställa program och att köpa rättigheter som är exklusiva och stora, som till exempel EM- och VM-kvalet i fotboll. Vi satsar väldigt mycket pengar på innehållet och då vill vi ha en rimlig värdering av det helt enkelt. Det är vår aspekt på det, säger han.

”Två starka skäl till konflikten”

En insatt källa i tv-branschen säger till Nöjesbladet att det finns två starka skäl till konflikten.

– Det ena är att Telia vill bestämma vilka tv-kanaler som SBS Discovery ska få ha på Telias plattform. Det kan man tycka både rätt och fel om. Telia kan anse att de har rätt att paketera och välja, SBS anser att Telia utnyttjar sin starka ställning och inte värderar innehållet som de har på alla andras plattformar.

Den andra huvudpunkten är prissättningen.

– På tv-marknaden är det så just nu att distributörer betalar allt mindre för linjära tv-kanaler med tv-tablå. Den här striden är otroligt viktig och kan också bli väldigt långvarig. Båda parterna har ett stort intresse att vinna.

Telia får skulden

Källan säger att metoden med ersättningskanaler är ohållbar i längden.

– Det är förlegad monopolitisk maktutövning. De har inte riktigt förstått läget, att det faktiskt är konsumenten som bestämmer. Stora tv-distributörer som Telia eller Comhem har en skyldighet att erbjuda så mycket som möjligt av det allmänt efterfrågade tv-utbudet.

Kunderna fortsätter att rasa mot Telia på sociala medier och i mejl till Nöjesbladet.

Källan säger att andra distributörer som erbjuder SBS-kanaler nu jublar över ilskan mot Telia eftersom de själva kan få ett snabbt tillskott.

– Det är Telia som har stängt av och det är Telia som tagit betalt av tv-tittare som förväntar sig få det de betalt för. Oavsett vad Telia tycker är rätt och fel så kommer de att få den största skulden och risken finns att tv-tittaren kommer att vända sig till andra plattformar.