Isabella Löwengrip anklagas för statistikbluff: ”Gör mig jätteledsen”

Uppdaterad 2022-11-16 | Publicerad 2018-04-27

Isabella Löwengrip anklagas för att ljuga om sin räckvidd på sociala medier.

Hon uppger i en intervju med Breakit att hon har 1,5 miljoner unika bloggbesökare varje vecka. Men den egentliga siffran är 260 000 unika besökare, enligt en granskning som bloggbevakning.se har gjort.

– Jag ser det inte alls som att jag skulle ha ljugit om siffror, säger Isabella Löwengrip till Nöjesbladet.

Isabella Löwengrip utsågs nyligen till näringslivets mäktigaste kvinna av Veckans affärer. Veckans affärers chefredaktör Åsa Uhlin motiverade utmärkelsen med att hon har ett av Sveriges starkaste varumärke, att hon når ut till fler kvinnor än någon annan och har ett oerhört inflytande på sociala medier.

Isabella Löwengrip, som fick ta emot utmärkelsen tillsammans med Kerstin Hessius, uppgav i en intervju med Breakit i början av april att hon har 1,5 miljoner unika följare i veckan på bloggen samt 426 000 på Instagram.

Men bloggaren Camilla Gervide, som också är den som ligger bakom bloggbevakning.se hävdar att det är en lögn, baserat på statistik från United influencers.

Underkänner flera siffror

Enligt United influencers senaste statistik har Isabella Löwengrip långt ifrån 1,5 miljoner unika följare i veckan på bloggen. Den faktiska siffran är 260 000 unika besökare, menar bloggbevakning.se. Och att Isabella Löwengrip når 250 000 views per dygn på Instagram story är också en sanning med modifikation. Det rör sig om 100 000 views, uppger bloggen.

”Detta är uppgifter som jag fått ta del av och som slutligen bekräftats av United Influencer. Isabella Löwengrip säger alltså att hennes blogg har 1,25 miljoner fler besökare än vad den faktiska statistiken visar, statistik som United Influencers uppdaterar varje kvartal”, skriver Camilla på bloggbevakning.se.

Men Isabella Löwengrip menar att det är svårt att utgå från exakta siffror, när de mäts på olika sätt med olika verktyg. Under sina tidiga år fick hon all statistik från bloggportalen.se, senare från United influencers. Hon påpekar dessutom att hon i intervjun med Breakit menade att hon når ut till 1,5 miljoner människor i veckan, vilket räckvidden blir om man slår ihop samtliga sociala medier.

– Det här är en jätteviktig fråga för mig. Jag har drivit bloggen i 13 år, så att det skulle vara någon osanning gör mig jätteledsen. Jag ser det inte alls som att jag skulle ha ljugit om siffror. Det finns inget syfte med det, säger hon.

Bröt med United influencers

Isabella Löwengrip har varit en framträdande profil hos United influencers sedan ett miljontrakt skrevs 2015 och nätverket har också ansvarat för Löwengrips kommersiella samarbeten och annonsförsäljning under lika lång tid. I början av april valde Löwengrip att avbryta samarbetet för att starta ett eget internationellt säljteam.

– I samband med att jag startade Nordich Tech House ville jag ha kontroll över min egen data. För några månader sedan började vi ta över all information för att jag så småningom ville lämna United influencers och äga allting själv, säger hon och nämner att det har rapporterats om bloggportalers och nätverks brist på transparens vad det gäller siffror eller hur intäkter till influencers har fördelats.

– Då såg vi att man kunde mäta siffrorna på olika sätt. Vi såg inte 1,5 miljoner längre, utan att bloggarna, bloggen är ju översatt till flera olika språk, varje månad har 2,2 miljoner unika besökare.

Hon har dock fått sig en tankeställare.

– Men jag håller med, det är jättesvårt att mäta. Antingen säger man att det är en kvarts miljon unika varje vecka eller så säger man att det är 2,2 miljoner följare på bloggen varje månad. Båda är ju rätt. Jag får fundera på hur jag ska säga i framtida intervjuer.