Dj:n och nattklubbskungen lurad på Gran Canaria

Publicerad 2014-12-16

Vädjade om hjälp via Facebook

Den svenska dj:n Jonas Lichter hade bokat boende till familjen på Gran Canaria.

Nu står det klart att han blivit lurad av husuthyraren.

– Att man är så sjuk i huvudet att man låter familjer köpa biljetter ner till Spanien och sedan lämnar dem strandsatta mitt på gatan i värmen övergår mitt förstånd, säger han till Nöjesbladet.

Jonas Lichter berättar att hans familj, tillsammans med några vänner bestämde sig för att åka iväg på en lite längre semester till något varmt ställe. Efter mycket om och men föll valet på Spanien och Gran Canaria, där de hittade ett hus att hyra.

– Alla är vi nog relativt skeptiska till att hyra boende "privat" via nätet. Men efter att ha mottagit kontrakt, pass, pratat i telefon och sms:at med ägarna till det påstådda huset så kändes allting tryggt och bra. Vi betalade hälften av den totala summan in på det begärda kontonumret, skriver Jonas Lichter i ett mejl till Nöjesbladet.

”Paniken börjar komma över mig”

Under tiden har familjerna haft kontakt med ägarna till huset. Men i går, när familjerna landat, stod det klart att allting var en bluff. Helt plötsligt svarade inte ägaren varken på mejl eller telefon. Ingen svarade heller när de knackade på vid huset.

– Ska man ändå blåsa någon på pengar så stänger man väl ner sin mejl och sitt nummer direkt när de fått bekräftelse på att halva summan har skickats? Man fortsätter väl inte att spela med, är trevlig och låter två familjer köpa flygbiljetter, ordna transfer och så vidare när de vet att familjerna har med sig två småbarn på två år?

Jonas Lichter fortsätter att beskriva situationen för sambon och dottern. Han är själv kvar i Stockholm i ytterligare en vecka för att jobba, och hade planerat att åka efter familjen till jul:

– Det är nu paniken börjar komma över mig. Min sambo och min två år gamla dotter står mitt på gatan i Spanien med våra vänner och deras nästan lika gamla dotter, säger han.

Familjerna har kontaktat Sunny Rentals, sajten där de hittade huset, som svarat på mejl att man utreder identiteten på uthyraren.

Hittat annat boende

Det hjälper inte i nuläget, konstaterar Jonas Lichter.

– De erbjuder sig inte att hjälpa till med någonting eller ge några pengar tillbaka, säger han.

Hans sambo med dotter och den andra familjen som de reser ihop med har i dag gjort en polisanmälan i Spanien. Med hjälp av vänner på Facebook har familjerna också hittat ett annat boende att tillbringa semestern på.

En talesperson på Sunny Rentals bekräftar via mejl att man utreder Jonas Lichters fall:

”Vi har väldigt sällan sådana här fall eftersom vi gör vårt bästa för att hålla koll på potentiella bluffmakare som registrerar sig på vår sajt. I det här fallet verkar det vara en professionell identitetstjuv som har stulit personuppgifter och öppnat bankkonton i andras namn, vilket har gjort det svårt att spåra”, skriver Denise Czajkowski.

Anledningen till att man inte betalt någon kompensationssumma till Jonas Lichter är för att Sunny Rentals inte anser sig vara part i hyresöverenskommelsen, enligt talespersonen. Istället har man erbjudit familjen ett framtida semesterboende till rabatterat pris, som plåster på såren, uppger Denise Czajkowski.

Följ ämnen i artikeln