Terrordådet inspirerade systern till film

Gunnar Rehlin/TT

Publicerad 2023-04-06

När nattklubben Bataclan i Paris attackerades av terrorister befann sig filmregissören Alice Winocours bror på plats.

90 personer dödades på nattklubben, Winocours bror överlevde. Hans erfarenheter ligger till grund för hennes film ”Minnas Paris”.

Den 13 november 2015 gick islamistiska terrorister till attack på tre ställen i Paris. 130 personer mördades och sju av terroristerna sköts ihjäl.

– Jag satt i soffan hemma och såg det hela hända. Min pojkvän och jag satt och höll varandra i händerna. Det där var viktigt, märkte jag när vi talade med varandra efteråt. Man höll varandra i händerna, säger Alice Winocour.

”Minnas Paris” handlar inte specifikt om angreppet mot Bataclan, utan om en attack mot en restaurang i Paris. Virginie Efira spelar Mia, en kvinna som överlever den blodiga attacken och som många månader senare plågas av psykiska besvär.

”Är fascinerande”

Hon besöker den restaurang där händelsen inträffade, och möter där andra överlevande.

– För många som har varit med om en attack är det viktigt att besöka platsen. Det är fascinerande, säger Winocour som konstaterar att hon inte var ute efter att göra en actionfilm.

– Under skildringen av attacken är kameran stilla. Man ser fötterna på terroristen, man ser några personer bli skjutna. Inte mer. Jag ville man skulle se det ur huvudpersonens synvinkel.

Alice Winocour berättar att hon arbetade med manuset i ett par år, träffade många överlevande från attentaten och talade med psykiatriker, som hade erfarenhet av att arbeta med traumaoffer.

”Verkligheten inte trovärdig”

– När jag skrev blandade jag fiktion och verklighet. Ibland är verkligheten inte trovärdig. Vad tänkte människor på som överlevde medan det hände? Min bror tänkte på yoghurten i sitt kylskåp.

Många blandade också ihop sina minnen. I filmen förekommer en kvinna som beskyller Mia för att ha låst in sig på restaurangens toalett – för att plötsligt minnas att nej, det var ju hon själv som gjorde det.

Virginie Efira är efter filmer som ”Benedetta” och den snart Sverigeaktuella ”Andra människors barn” ett hett namn att arbeta med. Men Winocour berättar att samarbetet gnisslade.

– Jag ville att det skulle kännas rätt och jag var tuff mot henne. Jag ville att hon skulle visa sin nakna själ. Hon ler alltid på film, jag ville inte att hon skulle göra det här. VI hade många gräl, men det var för filmens bästa.

Följ ämnen i artikeln