Louis Vuitton i genialiskt supersamarbete

Uppdaterad 2019-02-19 | Publicerad 2014-06-04

Karl Lagerfeld och Christian Louboutin bland de utvalda i dreamteamet

Vilket giganternas möte! Väskmärket Louis Vuitton har bjudit in sex av världens främsta inom mode, foto, design och arkitektur att skapa en exklusiv väskkollektion.

De sex utvalda är Chanel-bossen Karl Lagerfeld, skogurun Christian Louboutin, kultfotografen Cindy Sherman, moderevolutionären Rei Kawakubo från Comme des Garçons, den världberömde arkitekten Frank Gehry och den gränsöverskridande industridesignern Mark Newson.

Deras uppdrag: att med helt fria händer skapa en personlig väska med det ikoniska monogrammönstret.

Idén till projektet kommer från Louis Vuittons vice vd Delphine Arnault och Nicolas Ghesquière, chefsdesigner för damkollektionen.

– När vi pratade med Nicolas Ghesquière om vilka extraordinära talanger som vi skulle vilja kontakta så valde vi helt enkelt de bästa inom sina områden. Vi var intresserade av folk som arbetar med både sin hjärna och sina händer. Jag tyckte att det var så spännande och roligt att se alla de här olika vinklarna på monogrammönstret. Det är inspirerande att se hur de föreställer sig saker, att se deras perspektiv. Det här är en grupp genier, säger Delphine Arnault i ett pressmeddelande.

Det berömda monogrammönstret skapades 1896 av Georges Vuitton, son till grundaren Louis Vuitton. Initialerna ”LV” var en hyllning till fadern, som hade dött fyra år tidigare, medan de stiliserade blommorna tros ha inspirerats av antingen nygotiken eller den stora trenden med japanska mönster. Eller möjligtvis kakelplattorna i familjens hus.

För att skydda väskorna mot plagiering, vilket var ett problem redan på 1800-talet, tog George Vuitton patent på mönstret. Vilket hjälpte på den tiden. Men hundra år senare är det förmodligen världens mest kopierade mönster.

Det är därför den här typen av samarbeten är så bra för företaget – förutom all uppmärksamhet så skapar de även en ny exklusivitet. Den här kollektionen, kallad ”The Icon and The Iconoclasts: A Celebration of Monogram” kommer att släppas i en väldigt limiterad upplaga i utvalda butiker i mitten av oktober. Lanseringen kommer även att firas med ett gissningsvis väldigt storslaget och påkostat event i New York den 7:e november.

Louis Vuitton har flera gånger tidigare gjort samarbeten med olika designers och konstnärer. Under Marc Jacobs tid som chefsdesigner samarbetade de bland annat med graffitikonstnären Stephen Sprouse, popkonstnären Takashi Murakami, prickkonstnären Yayoi Kusama och fotografen Richard Prince.

Kolla in dem i bildspelet!

Följ ämnen i artikeln