Låten vars resa aldrig tar slut

Uppdaterad 2023-07-06 | Publicerad 2011-07-01

Mer än 30 år efter inspelningen är ”Dont stop believin” en av världens mest nedladdade låtar.

Det kan Sverigeaktuella Journey tacka tv för.

Kvällen den tionde juni 2007 följer den före detta Journey-sångaren Steve Perry tv-serien ”Sopranos” sista avsnitt från soffan i sitt hus i Kalifornien.

I programmet skälvande slutminuter slår sig huvudpersonen Tony Soprano ned på en restaurang och börjar studera jukeboxens utbud. När han hittar Journeys ”Don’t stop believin” trycker han på play.

Pianointrot till den 26 år gamla rocklåten rullar i gång i bakgrunden.

Steve Perry har först varit tveksam till användningen av låten. Men efter att ha fått veta seriens hemliga upplösning i förväg har han slutligen sagt ja.

Det är ett bra beslut, ska det visa sig.

”Sopranos” mystiska avslut blir snabbt ett av tv-historiens mest omtalade.

Samtidigt som familjen Soprano väntar på att dottern Meadow ska ansluta till restaurangen och Steve Perry sjunger orden ”Don’t stop” gör avsnittet exakt just det.

Det slutar. Abrupt och tvärt. En svartruta. Sedan tyst.

Diskussioner om vad seriens skapare David Chase velat säga med den sista scenen sprids som en löpeld över medielandskapet.

Det gör också ”Don’t stop believin”. Efter ”Sopranos” final ökar nedladdningen av låten lavinartat.

År 2008 meddelar försäljningsjätten Itunes att låten, av de som producerats före millenieskiftet, är den mest sålda någonsin. Siffran är då uppe i över två miljoner.

I dag, tre år senare, förklarar en text på Journeys hemsida hur ”Sopranos” förändrade bandets historia och skänkte ”Don’t stop believin’” nytt liv.

Men det var inte bara ”Sopranos” förtjänst.

Amerikanska tv- och filmproducenter har länge haft ett bultande hjärta för den tonsatta historien om en ”small town girl” och en ”city boy born and raised in south Detroit”.

Långt innan ”Sopranos” kunde låten höras i filmer som ”Talladega nights” och ”Monster”. År 2005 dök den upp som nummer fyra på Itunes topplista efter att under en och samma vecka spelats i tv-serierna ”Laguna Beach” och ”Family guy”.

Senare har den också fått stor uppmärksamhet då de medverkande i tv-serien ”Glee” spelat in en egen version.

Journey-keybordisten Jonathan Cain, mannen bakom vad som kallats rockhistoriens bästa pianoriff, menar att låten började hitta en ny publik redan i slutet av 1990-talet.

Då tack vare Adam Sandler och filmen ”The wedding singer”.

– Adam Sandler sjöng den aldrig rakt ut, men en liten stråkkvartett i filmen spelar den. Det var början, säger han.

Det är tack vare Jonathan Cain som ”Don’t stop believin” överhuvudtaget finns.

När han som ung kämpande musiker i Los Angeles brukade prata med sin pappa i telefon avslutade fadern alltid samtalen med orden: ”Don’t stop believing or you’re done, dude.”

Då Cain 1980 anslöt sig till Journey hade han redan börjat laborera med frasen till en låttext. Det färdiga resultatet släpptes året därpå som en av singlarna från albumet ”Escape”. Då nådde den som högst Bilboardlistans niondeplats.

I dag är ”Don’t stop believin” Journeys största framgång någonsin. Låten har sålts i över fyra miljoner nedladdningar bara i USA och har under de senaste åren givit bandet en helt ny publik.

– Låten har gjutit oss i cement. Vi är en hörnsten i amerikansk musikkultur, säger Jonathan Cain.

I morgon gästar han och de övriga medlemmarna i Journey Sverige och festivalen Peace & love i Borlänge.

Jonathan Cain är i dag 61 år. Över 30 år har passerat sedan han tillsammans med Steve Perry och Neal Schon skrev ”Don’t stop believin”.

I ett klipp på Youtube, filmat under en konsert i fjol, förklarar Cain hur låten fortfarande lever sitt eget liv.

– Den måste ha tagit Viagra, eller något, säger han och skrattar.

Sen böjer han sig fram över pianot.

Och börjar spela det där introt igen.
Källor: LA times, AP, MTV, Journey.com, Aftonbladet, billboard, allmusic.com, people.com

Journey – Don't stop believin

Just a small town girl, livin’ in a lonely world  //She took the midnight train goin’  anywhere //Just a city boy, born and  raised in south Detroit //He took the midnight train goin’ anywhere //A singer in a smokey room //A smell of wine and cheap perfume // For a smile they can share the night//  It goes on and on and on and on //Strangers waiting, up and down the boulevard //Their shadows searching in the night //Streetlights people// Living just to find emotion //Hiding, somewhere in the night//Working hard to get my fill // Everybody wants a thrill //Payin’ anything to roll the dice //Just one more time //Some will win, some will lose //Some  were born to sing the blues //Oh, the movie never ends // It goes on and on and on and on  //Don’t stop believin’ //Hold on to the feelin’  //Streetlights people //Don’t stop believin’ //Hold on //Streetlight  people //Don’t stop  believin’ //Hold on to the feelin’ //Streetlights people

FREDAGSFOKUS:

Vad: Mer än 30 år efter inspelningen är Journeys ”Don't stop believin” fortfarande högaktuell.

Varför: I morgon gästar bandet Peace & Love

Följ ämnen i artikeln