Här ryter Kenza till - mot kroppshetsen

Publicerad 2015-08-14

Riktar skarp kritik mot hälsoprodukt: ”Vidrigt”

Bloggerskan Kenza Zouiten, 24 har fått nog av smalhetsen.

Nu ryter hon till mot företaget Vita Cocos kokosvatten, som enligt förpackningen inte innehåller fett och därmed är ”bikinivänlig”.

”Nej för att äter man fett så är man fet och då är det inte så passande att visa sig i bikini. Vidrigt”, skriver hon.

Sedan 2006 driver Kenza Zouiten en av Sveriges största bloggar och har förutom den en stor skara följare på övriga sociala medier. 42 000 användare följer hennes konto på Twitter.

Nu har bloggerskan tröttnat på skönhetsidealen och pressen på att man ska vara smal och snygg. I dag publicerade hon en bild på en förpackning kokosvatten, en dryck som ofta marknadsförs som en sund hälsodryck, på Twitter.

Bojkottar vattnet

I innehållsförteckningen förklarar företaget att produkten inte innehåller något fett, och att den därför är bikinivänlig. Det fick Kenza, som fått produkten hemskickad, att gå i taket.

”Nej för att äter man fett så är man fet och då är det inte så passande att visa sig i bikini. Vidrigt”, skriver hon.

Texten har gjort att hon bestämt sig för att bojkotta vattnet.

"OBS, fick hem drycken och såg det nu när jag skulle dricka den (vilket jag struntade i)”, skriver hon i sitt nästa Twitterinlägg.

”Usch, vad arg man blir”

Kenza får medhåll av flera av sina följare, som också är upprörda över hur företaget väljer att beskriva näringsinnehållet i sin produkt. 

”Usch, vad arg man blir” och ”Fy, fan” är några av kommentarerna och inlägget har retweetats över 100 gånger.

Nöjesbladet har sökt Kenza Zouiten.

Följ ämnen i artikeln