Överspelande Depp är en trailer-skräck

Läs Jan-Olov Anderssons krönika

Johnny Depp spelar över. Och spelar över ännu mer. Och Tomas Norström gör reklam för självaste Stephen King.

Jag vet inte i huvudet i längre, när jag ser trailers nu för tiden...

Förra meningen har jag lånat från danska barn- och ungdomsfilmen ”Superbror” (premiär på juldagen). Det är vad en autistisk tonårsgrabb i filmen säger, när livet omkring honom blir lite för rörigt.

Så kan man även ibland känna när man ser trailers, på bio, på nätet, i tv-reklamen.

För man både vill och inte vill se. Man är nyfiken, men vill inte se för mycket, får då kan det förstöra själva filmupplevelsen.

Trailern till nya ”Pirates of the Caribbean”-filmen (premiär 20 maj) tar alltihop till en ny nivå. Johnny Depp pratar nu direkt till publiken. Spelar över å det grövsta i sin piratroll som Jack Sparrow. Ser helt förskräckligt ut, faktiskt. Fast sedan följer ett bildmontage av häftiga actionscener, där inte minst Penélope Cruz känns väldigt rätt. Och den avslöjar inte hela intrigen. Så filmen blir man ändå nyfiken på.

Blir mer orolig för ”The tourist” (premiär 7 januari) med Depp och Angelina Jolie. I trailerns scener är Depp omväxlande konstigt nedtonad, frånvarande och bisarrt skämtsam. Förlagan, franska ”Anthony Zimmer”, var bara Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus. Jag vet inte i huvudet längre vad jag ska tro om ”The tourist”.

Och på Youtube ser jag en drygt tre minuter lång reklamfilm för Stephen Kings senaste novellsamling ”Full dark, no stars”. En skruvad och suggestiv äktenskapsskräckis.

Filmmakare från hela världen fick pitcha idéer i en tävling om vem som kunde göra en film som bäst tolkade känslan i fyra olika noveller. Huvudrollsinnehavaren/regissören gjorde filmen på bara några dagar sedan juryn – Stephen King själv – sagt ja till idéen.

En reklamfilm för Stephen King – av och med ”Jägarna”-skådespelaren Tomas Norström! Jag vet inte i huvudet längre ...

ANNONS

Följ ämnen i artikeln