Fincher om lönnmördarfilmen: Oroar mig alltid

”The killer” har biopremiär 27 oktober

Gunnar Rehlin/TT

Publicerad 2023-10-24

När Michael Fassbender fick veta att han bara skulle behöva säga 18 meningar i filmen ”The killer” jublade han över att inte behöva prata.

I stället var han tvungen att lära sig hur man snabbt och effektivt sätter ihop de vapen som hans anonyme lönnmördare använder.

Michael Fassbenders lönnmördare är en kameleont, men också en person som knappt lämnar något avtryck efter sig.

– Den här personen ser ut som vem som helst. Han skulle kunna vara killen du stöter på ute på torget, säger regissören David Fincher till TT.

Fincher är mannen bakom en rad moderna klassiker som ”Fight club”, ”Seven” och ”The social network”. ”The killer”, som först får biopremiär och därefter strömmas på Netflix, är baserad på en serieroman.

David Fincher visade "The killer" på Venedigfestivalen i september. Arkivbild.

Spelade in liggande

Lönnmördaren ska utföra ett jobb i Paris, det går snett och plötsligt är han jagad av sina uppdragsgivare, vilket leder honom ut på jakt för att slå till först. Dialogen är minimal, däremot får tittarna följa mördarens tankar genom en berättarröst.

– Den dialogen bandade vi på fyra dagar. Michael låg på ett bord med mikrofonen över sig. Han talade mot taket. Det blev bäst ljud så, berättar David Fincher.

Han var från början emot att använda ”proffsmördarklichéerna”, med en källare full av raketer eller en låda full med stora jaktknivar. Fassbenders karaktär är lika livsfarlig, men betydligt enklare.

– Han är som en samuraj. Det gäller att få publiken att acceptera att detta är Michael Fassbender som lönnmördare, sedan ser man honom som vem som helst, som ett ansikte i mängden.

Michael Fassbender som lönnmördare i "The killer". Pressbild.

”Blir skräckslagen”

Fansen väntar alltid ivrigt på David Fincher nya projekt. Inför premiären på ”The killer” skrev någon på X: ”FINCHER!!!”.

– Nu blir jag skräckslagen. Tack. Men att ha premiär på en ny film är alltid kittlande. Jag oroar mig alltid över det intryck den ska ge.

Han ser aldrig om sina egna filmer i efterhand, utan konstaterar bara att ”när du ser den har jag själv sett den minst tusen gånger”. Hade han sett om dem skulle han bara sitta och tänka ”här kunde jag kanske ha kortat tre sekunder”, och så vidare.

För tolv år sedan var Fincher i Sverige och gjorde den amerikanska versionen av ”The girl with the dragon tattoo” med Daniel Craig, Rooney Mara och Stellan Skarsgård. Han älskade det, säger han.

– Jag bodde i en lägenhet, jag fick favoritrestauranger, jag kunde cykla, jag kunde gå. Och jag gillar det svenska sättet, man tränger sig inte på andra, man håller en viss distans. Och jag slapp den värsta vintern.

– Sedan var det kul när det blev april, och svenskarna gick ut iförda t-shirts och shorts medan jag fortfarande var klädd i min dunjacka.

Ansågs för dyr

Fincher var härom året mannen bakom de två säsongerna av den kritikerhyllade tv-serien ”Mindhunter”. Det kommer inte att bli en tredje säsong, med sin budget på tio miljoner dollar per avsnitt ansågs den för dyr. Det han nu hoppas kunna få till stånd är en film som är en föregångare till Roman Polanskis klassiker ”Chinatown”.

– Vi undersöker om den kan bli gjord. Kruxet är att LA på 1920-talet inte såg ut som LA, det påminde mer om San Francisco, ingen betong på gatorna utan grus. Kan den göras? Vi kollar.

Följ ämnen i artikeln