Studie: Kändisar marknadsför ohälsosam mat

Publicerad 2016-06-10

”Kan leda till att unga personer äter för mycket”

Beyoncé har gjort reklam för läsk. Justin Timberlake för hamburgare.

Nästan all mat som kändisarna marknadsför är ohälsosam, enligt en ny amerikansk studie.

– Tonåringar ser mycket annonser för denna typen av produkter, som är förknippade med fetma och barndiabetes, säger Marie Bragg, som har skrivit rapporten, enligt Time Magazine.

Produkterna som vi ser artister äta eller dricka i reklam eller annonser är oftast läsk, snabbmat och godis. Det visar en ny studie gjord av NYU Langone Medical Center och som publiderats i den medicinska tidskriften Pedriatics, skriver Time Magazine.

Urvalet av artiser gjordes genom att titta på Billboards ”Hot 100”-topplista 2013 och 2014. För att sedan bekräfta deras populäritet tittade man på vilka som vann Teen Choice Awards och hur många visningar kändisarna hade på Youtube.

81 procent var ohälsosamma

Totalt hittade man 26 livsmedelsprodukter i olika kampanjer. 81 procent av dem var näringsfattiga.

Det är oroande, menar Marie Bragg, som har skrivit rapporten.

– Vi vet redan att andra studier visar att när unga personer utsätts för matannonser, kan det leda till att de äter för mycket i ett kortsiktigt perspektiv, säger hon i en video, enligt Time.

Beyoncé fick 50 miljoner dollar

Baauer, will.i.am, Justin Timberlake, Maroon 5 och Britney Spears har gjort reklam för flest mat- och dryckprodukter.

Flera artister, bland annat One Direction, Wiz Kalifa och Mariah Carey, har setts dricka läsk med socker i. 2012 skrev Beyoncé på ett kontrakt till ett värde av uppskattningsvis 50 miljoner dollar för Pepsi. Justin Timberlake ska ha fått 6 miljoner dollar för att medverkat i McDonalds jingel.