– ”Mad men” gör det coolt att röka

Publicerad 2013-09-24

Ökad cigarettförsäljning efter succéserien

I reklambyråns korridorer i ”Mad men” bolmas det på.

Så mycket att försäljningen av cigarettmärket Lucky Strike har ökat kraftigt under tiden tv-serien har sänts.

Något som upprör anti-rökningskampanjer.

Det röks och dricks ordentligt i det amerikanska tv- dramat ”Mad men”. Karaktärernas kedjerökande hyllas av fansen genom arrangerade ”Mad men”-fester där man måste röka eller dricka varje gång Don Draper och hans kollegor gör så i serien. Men en ökning av cigarettförsäljning har gjort att anti-rökningskampanjer i Stobritannien fått nog. Förra året såldes 33 miljarder cigarettförpackningar av märket Lucky Strike, jämfört med 23 miljarder år 2007 när ”Mad men” hade premiär.

Vill ta bort märket på förpackningarna

Nu gör British Lung Foundation kopplingen mellan den ökande försäljningen och tv- serien, skriver The telegraph.

British Lung Foundation menar att de kedjerökande framgångsrika männen i serien sprider bilden av att rökning är något coolt. Genom att ta bort märket på förpackningarna hoppas de att trenden med den ökande cigarettförsäljningen ska vända.

– Att inte ha märken på förpackningarna skulle hindra tobaksbolagen att marknadsföra sina produkter genom tv- serier och se till att folk inte känner igen produkterna de ska köpa från tv, säger VD:n för British Lung Foundation, Penny Woods.

ANNONS