Anders Bagge och Faith Kakembo till final

Björn Berglund/TT

Sara Ullberg/TT

Publicerad 2022-02-19

Anders Bagge och Faith Kakembo går vidare till final i Melodifestivalen.

– Helt ärligt så trodde jag aldrig det här, säger Anders Bagge efter tävlingen och berättar att han sjöng till sin bortgångne pappa.

Under genrepet hade han stora problem med både medhörningen och självförtroendet. Inte heller under den tredje deltävlingen i Melodifestivalen trodde Anders Bagge på sig själv, trots att han var favorittippad av både kritiker och vadslagningsfirmor.

– Låten har alltid känts som en vinnarlåt och jag vet att jag kan sjunga, men jag känner aldrig att jag räcker till och tyckte att alla andra var så jävla bra, säger han.

Kanske blev han ändå hjälpt av att fokusera på att sjunga låten ”Bigger than the universe” för en speciell person – sin bortgångna pappa.

– Jag låg i sängen i morse och knöt mina händer och sade ”pappa, jag önskar att du var med” och då landade en duva utanför fönstret. Min pappa hade duvor. Jag sjöng för alla som tror på mig och för min pappa.

Teams-möte med hundarna

TT: Hur ska du fira nu?

– Jag ska ha Teams-möte med mina hundar snart och få se att de har ätit.

Bagge fick sällskap till finalen av artisten och narkossköterskan Faith Kakembo som gick vidare med bidraget “Freedom” tack vare apprösterna. Att vänta på beskedet var ren tortyr, konstaterade hon efter sändningen.

Kakembo tävlade i Melodifestivalen för två år sedan med ”Crying rivers” och trots att hon då hyllades av kritikerna slogs hon ut direkt. Men hon ser inte finalplatsen som en revansch.

– Jag har bara sett det som att jag är här igen och att jag startar om från noll.

Faith Kakembo ska fira med sin familj, berättar hon.

– Vi ska bara vara här i närheten och umgås. Jag ska ge dem en kram, säger hon.

Slipper ställa in

Till semifinal gick rutinerade Lisa Miskovsky med ”Best to come” och Cazzi Opeia med ”I can't get enough”. Den sistnämnda är känd som låtskrivare inom genren k-pop och gjorde en färgstark debut i Melodifestivalen.

– När låten var klar kände jag bara ”oj, vad tråkigt om det här blir sista gången”. Jag är så glad över att få göra om det här igen, säger Cazzi Opeia efteråt.

Miskovsky är glad över sin plats i semifinalen – bland annat eftersom hon slipper att ställa in sportlovsplanerna som hade krockat med en final.

– Det ska bli jätteskönt att komma hem till barnen. De satt säkert och skrek ”nej!” när jag bara var fyra poäng från finalen. Nu kommer de att vara glada för att vi får vara tillsammans på sportlovet, säger hon.

Får maka på sig

Årets tävling hölls för tredje och sista gången i Avicii Arena innan man nu får maka på sig för Tomas Ledin och flytta till Friends Arena.

Programledare var återigen Oscar Zia med bistånd av sidekicken Farah Abadi.

Han fick också sällskap av komikern Johanna Nordström.

Zia och Nordströms skämtsamma tjafsande med varandra ramade in hela sändningen, bland genom att Nordström ideligen påminde programledaren om hans snöpliga andraplats i Melodifestivalen 2016, och med att köra en rökmaskin i ansiktet på honom.

Gästade Sarek

I mellanakten kontrade Zia med att läsa upp diverse elakheter som Johanna Nordström skrivit om Melodifestivalen på sociala medier genom åren. En ångerfull Nordström brast sedan ut i sång och sjöng den smäktande balladen ”Tolv poäng”, som övergick i Sareks gamla ”Genom eld och vatten” – tillsammans med halva Sarek och Oscar Zia med en vevlira i högsta hugg på scen.

Rusade ut i publiken

Biljettförsäljningen har haft bättre fart jämfört med förra veckan, meddelar SVT. Parketten i arenan var fullsatt med glada fans med skyltar och ballonger, och flera läktare var också utsålda.

Publiken har också fått vara delaktiga i vissa bidrag. I Linda Bengtzings nummer rusade artisten ut mellan publikraderna och flirtade med folk på plats på ett sätt som hade fått Folkhälsomyndigheten att sparka bakut för några månader sedan.