”Fullständig katastrof”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-06-01

En annan verklighet Erik Grönwall har fått lära sig hur livet utanför ”Idol” ser ut. ”Nu får man jobba med marknadsföring på ett kreativt sätt”, säger han.

När Erik Grönwall tittade ut från scenen i Växjö var det tomt.

”Idol”-vinnaren har bytt Globen och miljontals tittare mot Sverige-turnéns hårda kamp om publiken.

– Verkligheten fungerar på ett helt annat sätt, säger han till Nöjesbladet.

Nöjesbladet har tagit tempen på Erik Grönwalls pågående turné genom landet. Intresset är svalt på sina håll. Men efter elva genomförda spelningar är de flesta arrangörerna ändå nöjda.

Men att det här är samma artist som drog två miljoner tittare till TV4:s finalavsnitt i fjol är svårare att spåra. Erik Grönwall gästade festivalen Rock The Lake i Växjö den 21 maj. Framför scenen i Växjö fanns plats för 5 000 personer. Enligt festivalarrangören Peter Karlsson var det bara 250 i publiken.

– Fullständig katastrof. Jag är inte nöjd. Det kommer inget­ folk och vi betalar väldigt mycket pengar, säger han.

”Det var konstigt”

Även Niklas Forsman, på Kalas i Uppsala, där Grönwall spelade i mitten av april, önskade mer publik:

– Det var väl ingen större efterfrågan. De som hörde av sig var föräldrar i 30-årsåldern med barn. Och vi har ju 18-årsgräns. Det är konstigt att han inte drog mer folk. Vi skulle ha kollat upp vilken publik han har.

Och på Tranan i Bollnäs förra lördagen var det runt 450 personer i publiken. Det fanns plats för dubbelt så många.

– Spelningen var kanonbra, men det var konkurrens om publiken. Det var annat i stan samma kväll, säger arrangörerna.

Erik Grönwall och Calle Kristiansson, som kom tvåa i ”Idol”, fick kritik när de inte stack ut på turné direkt. ”Idol­erna måste ut när de är heta”, sa konsertarrangörerna till Nöjesbladet då.

Grönwall själv tycker att det var rätt beslut att vänta.

– Vi hade blivit för förknippade med ”Idol” och varandra om vi hade åkt ut på turné direkt. Jag är glad att vi väntade.

Det har traditionellt sett gått knackigt för ”Idol”-vinnarna när de väl ger sig ut i verkligheten.

Kevin Borg, som vann för två år sedan, fick till exempel ställa in sin turné förra året på grund av sviktande publikintresse.

– Idol är en tv-show, där vi får perfekt marknadsföring. Verkligheten fungerar på ett helt annat sätt. Publiken ser inte vad du gör varje vecka. Nu får man jobba med marknadsföring på ett kreativt sätt, säger Erik Grönwall.

Enligt hans agent Emil Larsson ville de lägga spelningen senare under kvällen i Växjö, då när bara 250 kom.

– Men nu hamnade det på Eriks lott att vara första akten under festivalen, säger Emil Larsson.

”Bättre i sommar”

Erik själv tycker också att Växjö-spelningen var dåligt tajmad.

– Det var dåligt väder och jag tror att det hade varit mer folk om vi hade spelat vid åtta-nio. I sommar känns det som att det kommer att tuffa på – på riktigt. Nu släpps plattan och då kan folk lyssna på låtarna och sjunga med, fortsätter Erik.

Hur mycket tar du del av hur det har gått för tidigare ”Idoler”?

– Jag tar lärdom av dem det har gått bra för. Sedan foku­serar jag på mitt eget och inte­ så mycket på vad andra gör. Men Amanda Jenssen, Agnes, Darin, EMD – de är ju alla tecken på att det går.

Idol-Erik om sina
kläder

ANNONS