– Jag minns knappt finalen

Uppdaterad 2019-06-17 | Publicerad 2009-06-23

Malena Ernman om sitt galna schlageräventyr

Melodifestivalen kunde ha äventyrat Malena Ernmans ställning i operavärlden.

I stället tackar kulturministern henne för ”Malena-effekten” – som har fått svenska folket att vallfärda till Operan.

Malenas egen slutsats?

– Det är början på en ny era.

Följ ämnen

En era som tog fart den 14 mars i år.

Malena Ernman, 38, har precis parkerat sin cykel utanför byggnaden vid Fridhemsplan i Stockholm och tänker tillbaka på skrällen. Och glädjen. Att hon som känd operasångerska vann den svenska Melodifestivalen.

– Jag hade ju räknat ut mig själv från början. Det var en stor risk jag tog. Folk från min värld hade kunna protesterat mer än vad de gjorde.

Den oväntade vinsten kastade omkull Ernmans vårschema, som bestod av uppsättningar på operahus i både Stockholm och Wien.

Pressat schema

Veckorna före semifinalen i Eurovision i maj spenderade Malena mestadels i sällskap med sin röda resväska på ett flygplan någonstans i Europa. Ett schema som gjorde att hon inte hade tid att marknadsföra sig själv för världspressen, ett schema som artistkollegorna kritiserade eftersom hon sällan var på plats i Moskva.

Samtidigt – hemma i Sverige – gav Malenas framgångar klirr i kassan för inte minst Kungliga Operan i Stockholm där hon spelade ”Askungen”.

– Den tiden var inte av denna värld. Vad folk inte visste då var att barnen hade vattkoppor under finalen. Jag minns knappt dagarna, säger hon och tar sig för pannan.

Kritiserade Ryssland

Finalen ja. Där slutade Malenas nummer ”La voix” på 21:a plats.

– Jag hade hoppats komma högre i finalen. De andra artisterna trodde att jag låg hemma och käkade kaviar på min divan. De tog det som en arrogans att jag inte var på plats hela tiden. Jag kunde inte vara där till hundra procent och det var frustrerande att inte kunna försvara sig. Men jag skulle ha blivit stämd på en väldig massa pengar om jag inte hade fullföljt mina redan inbokade jobb.

Hon beskriver sin egen teori kring jumboplatsen i Eurovision.

– Det var en gayparad samma dag som finalen. Det var fruktansvärt att veta att de höll på att slå ihjäl folk samtidigt som vi repade. Det var bara jag och artisten från Spanien som uttalade oss om det, vilket inte gillades så mycket. Hon hamnade sist. Det kan säkert ha spelat roll i omröstningen.

Men Malena Ernman möttes ofta av sympatier efter uttalandet:

– Jag sa något i stil med ”shame on you Russia” till pressen, det var fruktansvärt att många inte fick uttala sig. Eurovision är ett gyllene tillfälle att slåss för homosexuella. Efteråt har jag insett att det var en stor grej. När jag kom till Wien efter finalen stod ett gäng homosexuella med banderoller och skyltar för att visa att de stod på min sida.

Ångrar du uttalandet?

– Nej, uttalandet gav mer positiv effekt. Norge hade ju ändå vunnit.

Du träffade Carola i Moskva. Håller ni kontakten?

– Hon var jättegullig. Vi pussade och kramade varandra jättemycket. Hon är en ikon i den världen, så stor i Eurovision. Jag vill få lite tips av henne, men vi är småbarnsmammor – vi hinner ingenting. Jag hinner knappt steka pannkakor.

”Början på en ny era”

Den första juli släpper Malena Ernman en unik dubbel-cd inspelad i Wien – ett sätt att nå sina nya fans.

– Det är början på en ny era i och med att skivorna släpps. Det är en möjlighet att göra opera, inte folklig, men mindre obegriplig. Jag tror att det finns en marknad för klassiska arior. Jag vill ju inte byta jobb, då kommer jag att förlora ”credd” ute i Europa.

Dubbel-cd:n består av en skiva med kända arior, en skiva med nyskrivna poplåtar av bland andra Alexander Bard, Fredrik Kempe och Anders Hansson.

– Jag förstår nu hur skivbranschen fungerar. När skivbolaget satsar på mig ska allt ske nu. Det är fantastiskt att de hade resurser och ork att göra det här. Det är som en ny slags genre. Till och med Benny Andersson är med och spelar dragspel på ett ställe.

Uppbokad i flera år

I sommar väntar en turné i Sverige.

Utlandet får vänta.

– Jag vill vara hemma. Jag måste finnas här för min dotter som börjar i skolan. Jag tar en produktion per halvår för att hålla karriären vid liv utomlands, sedan tackar jag nej till över hälften av erbjudandena.

För operahusen runt om i Europa gäller det med andra ord att hugga snabbt eftersom hon redan är preliminärt bokad tre, fyra år fram i tiden i städer som Amsterdam, Bryssel och London.

– Det har blivit mycket mer populärt med opera, till och med kulturministern har uttryckt att det har blivit en Malena-effekt. Biljettförsäljningen har stigit jag vet inte hur många procent.

En finurlig Malena Ernman avslöjar sitt mantra för att underhålla självförtroendet: ”jag sjunger häcken av er alla”.

Det verkar fungera.