Så vinner hon i Belgrad

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-17

Charlotte Perrelli satsar miljoner på pr utomlands

”HÖG PÅ ADRENALIN” Bara tre timmars sömn hindrar inte Charlotte från att smida planer inför Belgrad i maj. ”Jag är fortfarande hög på adrenalin”, säger hon.

Hård pengastinn pr-lansering i små men schlagertokiga länder.

Så ska Charlotte Perrelli vinna Europafinalen.

– Vi har en plan för allt, säger schlagerdrottningen.

Följ ämnen

Glöm Globen. Nu är det Belgrad som gäller.

Där ska Charlotte Perrelli, 33, bli den historiskt första kvinnan att vinna Eurovisionsfestivalen två gånger.

Och detta genom en fullskalig pr-kupp i Europas minsta, men mest schlagertokiga länder.

”England tar 4 veckor”

– Det finns tolv poäng att kämpa om i alla länder, men skillnaden är att det tar en dag att göra alla medier på Malta, medan det krävs fyra veckor för att bryta igenom i England, säger Perrellis manager Staffan Jordansson.

– Bra promotion är det enda som gäller. Om man tittar på en sån som Elena Paparizou så låg hon på topplistorna redan innan hon tävlade. Då kände folk igen låten och röstade. Så kommer även vi att göra, säger Perrelli.

”Kostar skjortan”

För att genomslaget ska bli så maffigt som möjligt pumpar skivbolaget Universal in miljontals kronor i Perrellis pr-kampanj.

– Det här kommer att kosta skjortan. Till Belgrad skickar vi över 20 man som alla har en specifik uppgift, säger Jordansson.

Perrelli saknar inte erbjudanden om att uppträda på kontinenten. Tvärtom har hon redan för många, över 50 stycken.

Nu gäller det att sovra bland alla inbjudningar för att nå maximal röstutdelning i Belgrad den 22 maj.

Och redan i går kväll, mindre än ett dygn efter att hon vunnit den svenska Melodifestivalen, drogs riktlinjerna för Europadominans upp i ett slutet möte med ledningen för Universal.

– I första hand ska vi besöka alla länder som finns i vår egen kvalgrupp. För att locka över de tittarna till vår sida, säger Jordansson.

Negligerar ingenting

– Vi tänker inte negligera något. Allt finns det en plan för. Från hur scenframträdandet ska förbättras, till hur hemsidan kan utvecklas, säger Perrelli som inte sov mer än tre timmar natten mot söndagen.

Du bränner inte ut dig?

– Nej, jag är fortfarande hög på adrenalin. I går ville jag spy, men nu har jag hur mycket energi som helst. Fast när jag kommer hem i kväll faller jag nog bara ihop av utmattning.

Superplanen

FRAMTRÄDANDET SKA SES ÖVER. ”Vi ska jobba mer med ljuset, kanske byta kläder och göra allt som går för att det ska bli ännu bättre.”

HÅRDLANSERING I EUROPA. Hon har redan fått över 50 förfrågningar. Hon uppbackas av en stor stab och får miljoner av Universal till sin kampanj. ”Nu är det bara att ladda batterierna och se till att det blir en hit i i varenda jäkla land i Europa innan det är dags.”

LÄRA AV TIDIGARE MISSTAG.Perrelli vann visserligen 1999 men vet nu bättre hur pr-kampanjen ska skötas. Hon kommer främst göra promotion i små länder där genomslaget snabbare blir större och i länder där hon redan är populär sedan tidigare, som Be-Ne-Lux. Stora länder, som Frankrike, Tyskland och England, nerprioriteras.

SKIVSIGNERINGARNA fortsätter i Sverige redan i morgon.

HEMSIDAN görs även i en engelskspråkig version.

FAMILJEN FÖLJER MED som stöd. ”Jag hoppas barnen kan få ledigt från dagis så att jag kan ta dem med mig. De kommer självklart få följa med i den mån det går. Mamma sa tidigare på dagen före finalen: ’hoppas du kommer tvåa, det blir så jobbigt annars.’ ”Det är ju så, man vet vad det innebär, jag har gjort resan förut men då hade jag inga barn. Och det är större nu.”

LÄNDERNA I SVERIGES KVALGRUPP

1. Danmark. 2. Kroatien. 3. Bulgarien. 4. Portugal. 5. Ukraina. 6. Schweiz. 7. Makedonien. 8. Island. 9. Cypern. 10. Lettland. 11. Vitryssland. 12. Ungern. 13. Albanien. 14. Sverige. 15. Turkiet. 16. Litauen. 17. Georgien. 18. Tjeckien. 19. Malta.

Länderna är numrerade efter startordningen för semifinal 2 i Belgrad 22 maj.

Följ ämnen i artikeln