Så blev de stjärnor på egen hand

Uppdaterad 2018-08-24 | Publicerad 2010-05-14

De är talangerna som struntade i att dörrarna till nöjesbranschen var låsta.

De sparkade in sina egna dörrar i stället – och blev världsstjärnor på kuppen.

Nu vill allt fler följa i deras fotspår.

Natalie Tran, 23, var långt ifrån den första.

Och den australiensiska YouTube-sensationen kommer inte att bli den sista.

Men hennes historia är ett praktexempel på ett fenomen som vänder upp och ner på inte bara skivbranschen – som ju sedan länge går på knäna – utan tv-branschen, filmbranschen och själva sättet vi konsumerar populärkultur på.

Youtube största sajten

Det handlar om att skapa sin egen karriär. Och att fortsätta med det – även när och om man lyckas slå igenom. Aldrig förr har så många talanger vänt internationella tv- och filmbolag ryggen av fri vilja.

– När man kollar på vilka de största videosajterna i USA är kommer YouTube först, sedan Google Video. Först på fjärde plats kommer en etablerad tv-kanal, Fox. Det säger något om var dagens tittare befinner sig, säger Olle Lidbom, medieanalytiker på sajten ”Den vassa eggen”.

Målade ”tvättbräda”

Natalie Trans minst sagt okonventionella väg till stjärnorna var denna: för två år sedan ställde hon sig framför sin videokamera hemma i Sydney och målade en ”tvättbräda” på sin mage med olika sminkprodukter. I dag har över 22 miljoner människor sett klippet ”How to fake a six-pack” på Youtube.

Men det intressanta är vad som följde efter att succén var ett faktum. När de stora tv- och filmbolagen hörde av sig och viftade feta kontrakt framför Natalie Trans näsa valde hon helt sonika att ge dem nobben. I stället nöjde hon sig med att lyfta en blygsam lön från YouTube där hon i dag driver en videoblogg (”vlog”).

– Det är frestande, men det är inte riktigt vad jag letar efter. Jag har spenderat mycket tid på att skapa något eget, och jag vill inte ge upp det, förklarade hon nyligen i Sydney Morning Herald apropå de lukrativa anbuden.

Skrev egen serie

Felicia Day har en liknande historia att berätta. Den 31-åriga amerikanskan försökte länge slå sig in i tv-branschen men kom aldrig längre än en biroll i ”Buffy the vampire slayer”. 2007 gjorde hon slag i saken och gav sig själv huvudrollen i en serie på nätet som hon även skrev och producerade. ”The guild” – en lågbudgethistoria om ett gäng ungdomar som spelar rollspel – finansierades först via PayPal av en liten skara vänner och beundrare. När det var dags för säsong två hade antalet tittare vuxit så mycket att flera tv-kanaler hörde av sig och ville köpa serien.

Men Felicia Day valde – som så många andra – att stanna kvar på nätet. Hon fick hjälp att distribuera avsnitten av datajätten Microsoft, och skrev ett sponsoravtal med ett stort telemarketingföretag. I dag är den före detta statisten miljonär, och ”The guild” fortsätter att locka storpublik i en dator nära dig.

– I vissa målgrupper – framför allt bland yngre mediekonsumenter – får pc:n och mobilen allt mer uppmärksamhet på bekostnad av tv-skärmen. Internet har vuxit fram till en distributionskanal som för individen är väldigt billig, och som teoretiskt sett kan nå alla som har tillgång till internet, säger Jens Häger, medieanalytiker på Mediavision.

Låtsades vara sexåring

Alla sätt att slå igenom på nätet är unika. Om du heter Lucas Cruikshank och är en uttråkad tonåring från Nebraska kan du knäppa igång webbkameran och låtsas vara en sexårig snorunge vid namn Fred Figglehorn i stället. Om du är riktigt rolig kanske du kan komma upp i en miljon prenumeranter på YouTube (vilket Cruikshank blev den förste i världen att lyckas med i april i fjol), skapa en egen hemsida, skriva några feta sponsoravtal och bli rik innan du fyllt 17.

Dans gav bokkontrakt

Eller så kanske du är en 34-årig föredragshållare vid namn Judson Laipply och lägger upp ett klipp på YouTube där du visualiserar dansens historia på sex minuter. Har du tur ses klippet av 141 miljoner människor. Har du ännu mer tur erbjuds du ett bokkontrakt på kuppen.

”Omöjligt att förutse”

Allt detta har hänt, och fortsätter att hända. År 2010 är det paradoxalt nog både lättare – och svårare – än någonsin att nå stjärnorna.

– Å ena sidan är det mer demokratiskt: vem som helst kan lyckas. Å andra sidan är det ingen som har receptet på hur man ska göra. För tio år sedan visste man ungefär hur man gjorde för att ”brejka” någon: man köpte mycket reklamtid, man gjorde framträdanden på vissa utvalda ställen, och så vidare. Nu är det nästan omöjligt att förutse vad som ska bli populärt, säger Olle Lidbom.

Så blir du en stjärna på nätet:

1 Var konsekvent. Om du har en videoblogg eller en återkommande serie – se till att uppdatera den ofta.

De banbrytande vloggarna – som till exempel den nu nedlagda lonelygirl15 – postade i regel nya episoder fem gånger i veckan.

2 Börja tidigt. Detta kan förstås vara svårt att genomföra om man inte äger en tidsmaskin.

Men om du inte redan lägger upp egna klipp – försök hitta en genre eller ett ämne som ingen annan har gjort något på än. Förslag: citronens historia.

3 Skaffa ett nätverk. Gör reklam för ditt projekt genom att vara aktiv på diskussionsgrupper och communities.

Att bli en stjärna på nätet handlar mycket om att skapa en hajp eller ”buzz” kring ett klipp eller en vlog.

4 Arbeta professionellt. Även de klipp eller serier som verkar amatörmässigt gjorda – som Natalie Trans lågmälda observationer om vardagslivet, till exempel – är oftast resultatet av ett långt förarbete.

Om du vill syssla med komedi eller drama i någon form: skriv först ett ordentligt manus, och se till att det färdiga resultatet ser genomarbetat ut. Annars kommer din publik snabbt att klicka sig vidare.

Källor: Olle Lidbom, The Wall Street Journal

ANNONS

Följ ämnen i artikeln