Ilskan mot NK:s reklam efter Aviciis död

Varuhuset beklagar: ”Vi borde uppmärksammat detta tidigare”

Uppdaterad 2018-05-22 | Publicerad 2018-04-27

En reklamskylt på varuhuset NK har väckt ilska efter Aviciis död.

På affischen syns dj:n Martin Garrix och texten ”gå inte sönder under press” på engelska.

– Vi beklagar att reklamskylten har väckt de här starka känslorna och vi borde uppmärksammat detta tidigare, säger NK:s presskontakt Kristina Westerlind.

En reklamskylten på varuhuset Nordiska Kompaniet, NK, i Stockholm har väckt ilska i sociala medier efter Tim ”Avicii” Berglings död.

På skylten som är reklam för klockmärket Tag Heuer syns dj:n Martin Garrix framför en stor publik med texten ”don’t crack under pressure” eller ”gå inte sönder under press” på svenska.

Avicii, som hittades död i Oman i fredags har tidigare varit öppen med att han mått psykiskt dåligt på grund av det stora tryck han upplevde på sig själv som artist.

”Huvudet ner i sanden”

Radioprofilen Titti Schultz är en av de som har uppmärksammat NK:s reklamkampanj i sociala medier och skrev på torsdagsförmiddagen på instagram:

”Just nu har varuhuset NK denna reklam på Hamngatan i Stockholm. Hur långt ned i sanden har man huvudet då? Kan inte tänka mig att varken Tag Heuer eller Martin Garrix är helt nöjda med just den här kampanjen i nuläget.”

På NK har man nu tagit ner skylten som var uppsatt i en av varuhusets butiker.

– Vi beklagar att reklamskylten har väckt de här starka känslorna och vi borde uppmärksammat detta tidigare, säger Nordiska Kompaniets presskontakt Kristina Westerlind via mejl.

Plockades ner

– Det är viktigt för NK att den reklam som är synlig i våra varuhus aldrig upplevs som stötande och vi uppskattar våra kunders engagemang i denna fråga., säger hon och berättar att reklamen togs ned på torsdagsmorgonen innan varuhuset öppnade.

Bilderna till Tag Heuers reklamkampanj med Martin Garrix togs redan 2015 och kampanjen lanserades samma år. I Garrix senaste instagraminlägg beskriver han sorgen efter Avicii:

”Kan inte riktigt sätta ord på hur ledsen jag känner mig just nu. Tack för att ha inspirerat mig och miljoner andra” skriver han tillsammans med en bild på dem två.

Nöjesbladet har utan framgång sökt Tag Heuers presskontakt för en kommentar om hur företagets kampanj har väckt ilska efter Aviciis död.

– Våra tankar går till Tim Berglings familj och närmast sörjande. Vi beklagar att denna reklamskylt, som satt uppe på en av våra avdelningar, inte uppmärksammades tidigare och togs ned när den tragiska nyheten om Tim Berglings bortgång kom till vår kännedom, säger NK:s Kristina Westerlind.