Här bryter Rickard Olsson mot SVT:s regler

Publicerad 2015-09-08

SVT-programledaren Rickard Olsson, 48, gör reklam för Ålandskryssningar i en bilaga – utan att ha fått tillåtelse från SVT.

Därmed bryter han mot kanalens strikta regler för hur programledare får synas i kommersiella sammanhang.

– Annonsbilagan var olycklig. Det är väl där man kanske skulle ha förankrat, säger Rickard Olsson till Nöjesbladet.

SVT-profilen Rickard Olsson är en av de mest välkända programledarna i kanalen. Bland annat förknippas han med ”Wild kids” och i sommar har Olsson gjort ”Sommarkväll med Rickard Olsson”.

Branschtidningen Dagens Media skriver nu att Rickard Olsson syns i reklam för kryssningsbolaget Birka Cruises och därmed bryter mot SVT:s strikta regler för hur programledare och medarbetare får synas i kommersiella sammanhang.

– Rickard har inte stämt av detta med mig sedan tidigare. Rickard Olsson är en oerhört värdefull profil för oss som går på egen firma. Då måste man kunna ha andra åtaganden, men vi har som praxis att man stämmer av dem och får ett "go", säger Ylva M Andersson, chef för SVT Göteborg till Dagens Media.

Inte okej

Hon förklarar för tidningen att hans medverkan i reklamen inte har godkänts att annonseringen strider mot vad man kan åta sig som medarbetare.

Olsson ska under hösten och våren leda underhållningsformatet ”Quizkryss med Rickard Olsson” på M/S Birka.

Rickard Olsson förklarar att han enbart har godkänt marknadsföringen i Birka Cruises interna kanaler.

– Det är olyckligt. Men det är ingen förtroendekris som drabbar SVT på grund av att jag gör ett pubquiz på en Ålandsbåt. Det är ingen ko på isen, säger Rickard Olsson till Dagens Media.

– Med tanke på vad jag gjort tidigare såg jag ingen anledning att kolla av detta. SVT har ju programledare som har viner på systemet, ska man då inte kunna ställa frågor på en Ålandsbåt, fortsätter han.

”Förstår man inte är man tondöv”

Dagens Media har talat med SVT Programetik som ger råd i etik- och integritetsfrågor. Där konstaterar man att ansvaret för vad som är okej eller inte läggs på chefen, och att det finns utrymme för bedömningar.

Rickard Olsson kommenterar händelsen för Nöjesbladet:

– Jag gör inte reklam för Birka. Det är Birka som gör reklam för vad jag gör på Birka. Förstår man inte det är man tondöv. Annonsbilagan var olycklig. Det är väl där man kanske skulle ha förankrat. Men det skulle inte bli någon annons, säger Olsson.

SVT-chefen Ylva M Andersson vill ha ett möte med profilen.

– Vi är helt ense om att vi tolkar annonsen på samma sätt. Han har haft en deal med Birka om en intern annonsering och inte en extern. Här har det hänt någonting. Något har gått snett. För han vet att man inte får figurera i marknadsföring av det här slaget, säger hon till Nöjesbladet.

Följ ämnen i artikeln