Succé för Acne

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-20

Geishaskorna stack ut mest på Acnes visning i London. I övrigt var det mycket dova färger med ett och annat rött inslag. Foto: ACNE

LONDON. Genomskinliga tunikor, skyhöga geisha-skor och ”Avatar”-glas­ögon.

I går visade svenska Acne upp sig för Londons modeelit.

Jonny Johansson

Den stängda visningen på Londons modevecka – som sändes live på aftonbladet.se – ägde rum i Kensington Palace. På den labyrintliknande catwalk visades vad det svenska märket bjuder på till nästa vår och sommar.

Acnes chefsdesigner Jonny Johansson säger att han med kollektionen försökt göra något samtida och att han inspirerats av tatueringar.

– Alla mönster du ser på läderplaggen är från samoiska tatueringar och ö-tatueringar, säger han.

I övrigt innehöll visningen många genomskinliga och vida plagg i dova färger, med enstaka röda inslag. Men det som stack ut mest var skorna, som liknade sandaler på skyhöga träklumpar.

– Det var en tjej på jobbet som hade ett par ”geisha-skor” på sig, och jag tyckte att de var väldigt intressanta som kontrast till det vi gör, förklarar Jonny Johansson.

Han är glad att visningen genomfördes utan missöden.

– Jag är väldigt lättad. Men jag var faktiskt inte så orolig, vi har jobbat mycket med förberedelserna och hade jätteduktiga modeller.

Följ ämnen i artikeln