”Phantom thread” – minutiöst välskräddad historia om skev kärlek

Uppdaterad 2019-02-18 | Publicerad 2018-02-23

FILMRECENSION Daniel Day-Lewis säger adjö med förväntad elegans, i Paul Thomas Andersons skruvade romantiska mysterium ”Phantom thread”.

Vicky Krieps och Daniel Day-Lewis i ”Phantom thread”.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus
Phantom thread

Av Paul Thomas Anderson, med bl a Daniel Day-Lewis, Lesley Manville, Vicky Krieps, Gina McKee och Harriet Sansom Harris.


KOSTYMDRAMA Tio år efter mästerverket "There will be blood" spelar den mytomspunna perfektionisten Daniel Day-Lewis, en av sin tids mest geniförklarade skådespelare, ett typiskt perfektionistiskt manligt geni i ett andra samarbete med Paul Thomas Anderson – en av sin tids mest geniförklarade filmskapare.
Att "Phantom thread" skulle bli ett flerfaldigt Oscarsnominerat genidrag var väntat.
Vad man däremot inte såg komma, var smygattacken från den yngre kvinna som efter en vanlig blyg viol-introduktion överraskar med vad man kanske skulle kunna kalla för en stirrtävling mot den manliga geniblicken – och i och med det gör det här till en så konstig, fascinerande och hypnotisk film.

Ett skruvat romantiskt mysterium, med en touch av thriller och en hel del svart komik, som är lika barockt som det är elegant, och känns klassiskt och okonventionellt på samma gång.


Day-Lewis spelar Reynolds Woodcock. En karismatisk, snarstucken, narcissistisk och fåfäng modedesigner i 50-talets London, som inte tål minsta störningsmoment och har ett sådant enormt kontrollbehov att han till och med försöker kontrollera hur hans välbärgade kunder uppför sig när de bär hans kreationer.
Hans medberoende i denna fyrkantiga tillvaro är systern Cyril (enastående kyligt spelad av Lesley Manville), som sköter det lyxiga modehusets affärer medan begåvningen skapar, och verkar vara någon sorts ställföreträdare för den döda mamma som mansbarnet Reynolds fortfarande är fixerad vid.
När servitrisen Alma Elson (luxemburgska Vicky Krieps, som du kanske inte har sett förut men garanterat kommer att se igen) kommer in i Reynolds liv som musa, modell och kärleksintresse, tar syskonen henne för ännu en vacker kvinna som snart kan skickas ut genom dörren igen med en klänning under armen som tröst. Men Alma, som både irriterar och hänför Reynolds, ska inte underskattas, och en underlig, tystlåten maktkamp med en fatal udd tar sin början.


Det här är en minutiöst välskräddad film om besatthet, dominans och hälsovådlig kärlek – av tidlös design och med ett kittlande mörker som bubblar upp mellan sömmarna på den propra ytan.
"Phantom thread" kryper sakta in under skinnet och stannar där. Och om Reynolds Woodcock verkligen är Daniel Day-Lewis sista roll, som han har flaggat för, tar den stora metodskådespelaren avsked med stil.



Se det här också: En annan annorlunda kärlekshistoria är Guillermo del Toros "The shape of water", som är nominerad till hela 13 Oscars.


Visste du att... Daniel Day-Lewis är den enda manliga skådespelare genom historien som har vunnit tre Oscars för bästa huvudroll (för "Min vänstra fot", "There will be blood" och "Lincoln")?


Just nu... är andra viktiga, bioaktuella filmer att se för den som vill ha koll inför Oscarsgalan "Darkest hour", "Three billboards outside Ebbing, Missouri", "Call me by your name", "Coco" och "The Post".