Melodifestivalens programledare syns i reklam – utan SVT:s tillåtelse

”Var för privat bruk”

Uppdaterad 2023-02-14 | Publicerad 2023-02-13

En restaurang använder Melodifestivalens programledare i sin reklam på sociala medier.

SVT säger att de är helt ovetandes om detta.

– Vi har nu kontaktat dem för att undersöka vad som hänt, skriver Melodifestivalens projektledare Anders Wistbacka i ett sms.

I nästan en vecka har ett klipp på Jesper Rönndahl, 43, och Farah Abadi, 35, legat uppe på ett brunchföretags Instagramkonto.

I videon syns hur Melodifestivalens programledare går in i lokalen och tar upp en meny, samtidigt som de pratar om just Melodifestivalen.

Enligt SVT:s regler får ingen som jobbar för dem göra reklam för andra företag samtidigt. Tidigare var den regeln stenhård. Men i samband med att flera av årets artister synts i reklamsammanhang sa Melodifestivalens projektledare Anders Wistbacka att reglerna ändrats något.

”Man får inte göra reklam där man kopplar sin medverkan i Melodifestivalen till produkten i annonsen. Och låten får inte användas i annonser 30 dagar efter avslutad tävling. Däremot får de tävlande själva göra reklam så länge den ej är kopplad till tävlingen”

”Det får de inte göra”

Men i klippet som brunchföretaget postat på sociala medier syns både SVT:s och Melodifestivalens logga. Dessutom pratar programledarna om programmet.

Och samtidigt som deltävling två pågick postade företaget ytterligare ett klipp med programledarna.

När Aftonbladet når SVT säger de att det inte handlar om något reklamsamarbete.

”Detta är ett klipp från en trailer som publicerats på SVT:s sociala medier som denna restaurang tagit och publicerat på sina egna kanaler. Det får de inte göra och vi har nu kontaktat dem nu för att undersöka vad som hänt”, meddelar Wistbacka i ett sms.

Har fått materialet av SVT

Företaget själva skriver i ett meddelande till Aftonbladet att de fått materialet via en producent som jobbar för SVT.

Anders Wistbacka bekräftar att restaurangen fått videoklippen då de ville se hur det såg ut i sin helhet.

”Och de fick i samband med detta tydlig information om att klippet var för privat bruk och absolut inte fick publiceras.”

Varken brunchföretaget eller SVT vill delge Aftonbladet den mejlkorrespondens som ska ha skett dem emellan.

Några timmar efter att Aftonbladet gjort SVT uppmärksamma på de två inläggen var de bortplockade från kontot.