Kendrick Lamar äger hela spelet

Nöjesbladets Markus Larsson listar årets 10 bästa album

En egen genre.

”Damn” är som en offentlig terapisession.

1. DAMN (KENDRICK LAMAR)
Inte sedan Eminem i början av 00-talet har en hiphopartist ägt hela spelet som Kendrick Lamar. Han är en få artister i dag som får världen att stanna upp i några minuter. ”Damn” orsakade en digital orkan när albumet släpptes i våras. Över bländande soulsamplingar exploderade Kendrick Lamar i en serie rasande låtar som vände blicken inåt. ”Damn” är som en offentlig terapisession där Lamar blottar strupen. Han håller på att skriva en av vår tids bästa berättelser om att vara en svart man i ett våldsamt och rasistiskt USA. Allt annat bleknar och försvinner när ”Kung Fu Kenny” rappar. Man kan, precis som musiken, bara svepas med i de blixtrande tempoväxlingarna, den kalejdoskopiska intensiteten och taktbytena. Kendrick Lamar har blivit en egen genre som ingen annan kan härma.

2. A DEEPER UNDERSTANDING (THE WAR ON DRUGS)
Ett övertygande argument för att den bästa rocken börjar någonstans mellan Neil Youngs desillusionerade album ”On the beach” och musikvideon till Don Henleys ”The boys of summer”. Den bitterljuva rotlösheten i texterna speglas perfekt i den svävande och smärtsamt romantiska musiken.

3. I SEE YOU (THE XX)
Ingen modern har artist har fångat känslan av att vara ensam och utanför på ett fullpackat och blixtrande dansgolv bättre än The XX. Det låter fortfarande som att Oliver Sim och Romy Madley-Croft sitter för sig själva på en fest. De diskuterar sina liv och sin vänskap med huvudena tätt ihop, utan att bry sig om någon annan lyssnar.

4. MELODRAMA (LORDE)
5. FROM A ROOM: VOLUME 1 (CHRIS STAPLETON)
6. FROM A ROOM: VOLUME 2 (CHRIS STAPLETON)
7. BIG FISH THEORY (VINCE STAPLES)
8. PLUNGE (FEVER RAY)
9. SOMETHING TO TELL YOU (HAIM)
10. HARMONY OF DIFFERENCE (KAMASI WASHINGTON)