Mer storhets- vansinne efterlyses

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-07-06

Men R Kelly levererar briljanta sexmetaforer

R KELLY

TP3 reloaded (r&b)

Det finns så många olika sidor av R Kelly. Jag gillar dem allihop, men själv verkar han bara vara riktigt trygg med en av dem – den unga, mer okomplicerade R Kelly som för tolv år sedan spelade in det klassiska albumet ”12 Play”.

Nya albumet ”TP 3 reloaded” är hans andra försök, efter 2000 års ”TP2.com”, att återskapa den förföriska stämningen på ”12 play”, hans allra mest sängkammarfixerade skiva.

Beväpnad med några miljoner nya, oftast alldeles fantastiska, sexmetaforer levererar han ett gäng briljanta slow jams om att ha ”Sex in the kitchen”, låtsas vara hennes ”Remote control” eller säger att sex är som en cigarett – ”light it up, smoke it in, exhale”. Till sist, i ”(Sex) Love is what we making”, förklarar han att han vill ha ”sex, even when we’re sleeping”, vilket sammanfattar tonläget ganska bra. R Kellys musikalitet är oändligt imponerande, men det är texterna som verkligen får en att jubla.

I ”Girls go crazy” varnar han killar för att ta med sin flickvän till klubben, eftersom hon riskerar att åka hem med någon annan (gissa vem?). Men i stället för att, likt många manliga sångare, lägga skulden på tjejen, säger Kelly att det är killen som borde skärpa sig och ”step your game up”, annars förtjänar han inte tjejen. Det låter sympatiskt, nästan feministiskt, även om R Kelly förstås bara försöker rättfärdiga ännu en otrohetsaffär.

Men R Kelly slits även ständigt mellan två andra motpoler – nattklubben och operan. Ibland tröttnar han på sidenlakanen och springer ut på dansgolvet och gör dancehallduetter med Elephant Man, eller gör en märklig, makalös operett i fem delar, den redan flitigt uppmärksammade ”Trapped in the closet”.

Där får man en skymt av de demoner som oftast präglar R Kellys allra bästa låtar. Det ryktas att det finns ytterligare trettio versioner av låten, vilket i R Kellys värld inte alls är orimligt.

Det man kan sakna här är de religiösa, blödiga sånger som gjorde hans senaste dubbel, ”Happy people/U saved me”, så minnesvärd. Någonstans mellan operan, klubben och sängen verkar R Kelly ha glömt bort kyrkan. Jag vill ha lite mer storhetsvansinne-R Kelly, mer ”I believe I can fly” och ”The world’s greatest”.

Martin Gelin

Följ ämnen i artikeln